CAF-trein NS

NS presenteert eerste CAF-treinen

NS heeft donderdag in Amsterdam de eerste nieuwe CAF-treinen gepresenteerd die vanaf 2018 als Sprinters in Drenthe, Groningen en Friesland, op de Veluwe en in Flevoland gaan rijden. De eerste van deze nieuwe voertuigen worden ingezet in de regio’s Hoorn, Amsterdam en Den Haag. De eerste treinen zijn nu in Nederland voor de test- en toelatingsperiode. NS heeft in totaal 118 van dit treintype besteld bij de Spaanse treinfabrikant.

Wilbert Wijns, programmamanager Sprinter Nieuwe Generatie: “Samen met CAF beginnen we aan de testfases in Nederland, nodig om de vergunningen te krijgen. Ondertussen leren duizenden machinisten, conducteurs en monteurs de trein van binnen en buiten kennen, zodat de nieuwe trein voor hen geen geheimen meer heeft. Alles gericht op een betrouwbare introductie in het najaar van 2018.”

Testbaan

De afgelopen periode is de trein onder andere getest bij CAF in Beasain, daarna op een speciale testbaan voor nieuw spoorweg materieel in Velim (Tsjechië). De trein heeft hier al zo’n 40.000 kilometer gereden. Ook is uitvoerig op winterse omstandigheden getest in de klimaatkamer in Wenen.

De CAF-trein is afgeleid van het Civity platform van CAF en biedt in totaal 20.000 zitplaatsen.  De Sprinter is een transparante, open en energiezuinige trein, voorzien van WiFi, een rolstoeltoegankelijk toilet, stopcontacten, USB-aansluitingen, plek voor de fiets en een gelijkvloerse instap.

(Tekst loopt door onder foto)
CAF-trein NS

Uitbreiding dienstregeling

De aanschaf van de nieuwe treinen maakt het voor NS mogelijk om dienstregeling vanaf december uit te breiden met 83 extra Sprinter-verbindingen. Er gaan vaker Sprinters rijden tussen Geldermalsen – Den Bosch, Leeuwarden – Meppel en Utrecht – Houten Castellum. Op dit laatste traject gaat de Sprinter zelfs elke tien minuten rijden. Directeur Roger van Boxtel van NS: “We investeren hiermee ook volop in het belang van de reiziger die korte afstanden maakt.”

In december vorig jaar breidde NS de stoptrein-diensten uit op onder meer Groningen – Assen, Breukelen – Amsterdam en tussen Den Bosch en Oss. Sinds dit jaar rijdt NS al met 58 nieuwe Sprinters van fabrikant Stadler. Daarbovenop komen dus nog eens de 118 Sprinters van fabrikant CAF. NS heeft de nieuwe sprinters ook nodig om op termijn oudere treinen te vervangen. 48 procent van de reizigers reist voor een deel van de reis met een Sprinter. Een kwart hiervan stapt over van of op een Intercity.

NS investeert meer dan 2,5 miljard in nieuwe Sprinters en nieuwe Intercity’s en modernisering van treinen.

Lees ook:

Nieuwe NS-Sprinter getest op weerbestendigheid in klimaatkamer

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.