Een testbuis voor de Hyperloop van Hardt, foto: Hardt

TNO: Flevoland ideale locatie voor hyperloop-testtraject

Gepubliceerd op 10-10-2017 om 10:51

Op de Vogelweg in Flevoland kan het eerste lange hyperloop-testtraject van Nederland komen. Dat staat in een haalbaarheidsonderzoek dat is uitgevoerd door onder andere TNO. Minister Schultz van Haegen heeft het deze week aangeboden aan de Tweede Kamer. Het testtraject levert een positieve bijdrage aan de economie en kan meer duidelijkheid geven over de commerciële haalbaarheid, stellen de onderzoekers.

Vijf kilometer moet het traject worden. De Vogelweg in Flevoland is hier volgens de onderzoekers de meest geschikte locatie voor. Dat komt onder andere door de beschikbaarheid van grond, de ligging en de aanwezigheid van innovatieve bedrijven in de omgeving. Het wordt waarschijnlijk niet het eerste, maar wel het eerste lange testtraject. In Delft staat sinds een aantal maanden een dertig meter lange testbuis van start-up Hardt en bouwbedrijf BAM.

Honderden banen

Hoe dan ook, het traject in Flevoland is goed voor de Nederlandse economie, concludeert het onderzoeksteam. Er kunnen honderden banen ontstaan. En bovendien zal de kennis groeien. Bedrijven kunnen die kennis vastleggen in (deels Nederlandse) intellectuele eigendomsrechten. Daarnaast kunnen de Nederlandse bedrijven de kennis en ervaring die ze opdoen, uitbaten als er daadwerkelijk een hyperloop komt.

De tests moeten daarnaast meer duidelijkheid geven over de commerciële haalbaarheid van de hyperloop, schrijven de onderzoekers verder. Zo moet duidelijk worden hoe hoge snelheidswissels, voertuigen en stations het beste ontworpen kunnen worden. Ook moet blijken of de hyperloop voldoende veiligheid, capaciteit en comfort biedt en wat de kosten worden. Tenslotte moet nagedacht worden standaardisering, samenwerking en certificering op Europees niveau.

Lelystad Airport

De onderzoekers spreken bewust van een testlocatie; voor een commercieel traject is het nog te vroeg, volgens hen. Maar is de tijd rijp, dan zou hij tussen Schiphol Airport en Lelystad Airport moeten komen, zeggen ze. Dat stuk 57 kilometer lang – een afstand die ongeveer minimaal nodig is voor een commercieel traject.

Aanleiding voor het onderzoek is de snelle ontwikkeling van de hyperloop en de zoektocht van de eerdergenoemde Hardt en BAM en het Amerikaanse Hyperloop One naar een geschikte, grote testlocatie. Hier wil de Nederlandse overheid op inspelen. Elon Musk, oprichter van onder andere autofabrikant Tesla, bedacht de hyperloop in 2013. Sindsdien zijn verschillende commerciële bedrijven bezig met de doorontwikkeling.

Een hyperloop maakt gebruik van bijna-vacuüm buizen. Deze buizen vormen een magneetzweefbaan, waarin capsules met passagiers en/of goederen met een maximumsnelheid van zo’n 1200 kilometer per uur kunnen reizen. Een elektrische motor drijft het geheel aan.

Lees ook:

Hardt: Hyperloop-traject kan in 2021 gereed zijn

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van SpoorPro en de vaste redacteur van Verkeersnet, het vakblad voor de mobiliteitsprofessional.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.