Rio Tinto, autonome goederentrein

Rio Rinto legt eerste autonome treinrit af zonder machinist

Het Australische mijnconcern Rio Tinto heeft zijn eerste volledig autonome treinrit afgelegd. Dat heeft het bedrijf deze week bekendgemaakt. Het ging om een testrit van bijna honderd kilometer zonder machinist aan boord van de trein. Het betrof de eerste volledig autonome treinrit met zwaar treinmaterieel in Australië. Rio Tinto wil eind 2018 met volledige autonome goederentreinen gaan rijden tussen vijftien ijzerertsmijnen en vier haventerminals in de West-Australische provincie Pilbaro.

Rio Tinto maakte in juli 2017 al bekend twintig procent van de treinkilometers autonoom te hebben uitgevoerd, maar dit gebeurde nog wel met een machinist aan boord die toezicht hield. Tijdens de testrit was er geen bestuurder in de trein aanwezig.

Succesvolle testrit

De testrit ging van Wombat Junction naar Paraburdoo en is volgens Rio Tinto een “significante stap richting het volledig autonoom uitvoeren van het AutoHaul project in 2018”. Het concept van Rio Tinto voor de volledige autonome goederentreinen wordt AutoHaul genoemd. Voordat het zover is, moet er aan alle veiligheids- en acceptatiecriteria zijn voldaan en een aantal regelgevende goedkeuringen worden afgegeven.

De volledig autonome goederentreinen zijn onderdeel van de Mine of the Future-visie die Rio Tinto in 2008 lanceerde. In deze visie richt het bedrijf zich op een verregaande automatisering van haar activiteiten. Rio Tinto heeft op haar diverse locaties in Pilbaro maar liefst 69 autonome vrachtwagens die ijzererts vervoeren.

Autonome voertuigen

Volgens het bedrijf zorgen de autonome voertuigen er voor dat er meer materiaal efficiënt en veilig kan worden verplaatst. Daarnaast neemt de productiviteit toe. In 2008 begon het bedrijf met het testen van een geautomatiseerd boorsysteem (ADS) dat in in de jaren daarna in gebruik is genomen. Het doel van het rijden met volledig autonome goederentrein is om de capaciteit te verhogen, zonder dat er geïnvesteerd hoeft te worden in extra treinen.

Bekijk hier de video van de testrit:

Lees ook:

Rio Tinto rijdt in 2018 met volledig autonome goederentreinen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.