Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS, station Breda

NS start met testritten over HSL-spoor tussen Breda en Antwerpen

Gepubliceerd op 21-09-2017 om 11:43

NS is begin deze maand gestart met het rijden van testritten tussen Breda en Antwerpen over de hogesnelheidslijn. Dat heeft de spoorvervoerder bevestigd. Volgens NS-woordvoerder Ton Boon zullen naar verwachting in het voorjaar van 2018 de eerste treinen op het traject gaan rijden. Als de testritten deze herfst zijn afgerond, dan maken NS en NMBS bekend wanneer de treinen in de dienstregeling gaan rijden.

De directe spoorverbinding tussen Breda en Antwerpen werd geplaagd door diverse tegenslagen. De start van de  treindiensten is meerdere malen uitgesteld. In juni van dit jaar werd bekend dat de beveiligingssoftware later beschikbaar zou zijn dan verwacht. Staatssecretaris Dijkma van Infrastructuur en Milieu meldde in een brief aan de Tweede Kamer dat het na oplevering zes maanden zou kosten om de IC Brussel “met voldoende kwaliteit over de HSL-Zuid en Lijn 4 in België te laten rijden”. De IC Brussel blijft in de tussentijd via het reguliere traject rijden.

Directe spoorverbinding

De directe spoorverbinding Breda-Antwerpen maakt onderdeel uit van de IC Brussel, die ook het station van Rotterdam aan doet. De intercity Brussel zal straks twaalf keer per dag starten op Amsterdam Centraal en vier per dag starten op Den Haag Hollands Spoor.

De directe spoordienst Breda-Antwerpen levert een enorme reistijdwinst op. Nu duurt een reis tussen de steden nog 1 uur en 25 minuten. Tegen een duurder tarief kunnen Bredanaren via Rotterdam in één uur naar Antwerpen reizen, met gebruik van de Thalys. Met de nieuwe directe spoorverbinding duurt de reis tussen de steden nog maar 32 minuten.

Snelle treinen

De treindiensten worden in ‘sandwichbedrijf’ uitgevoerd. Dat betekent dat er zowel voor als achter de trein een locomotief geplaatst wordt. De treinen rijden maximaal 160 kilometer per uur. NS gunde in juli vorig jaar een aanbesteding voor de levering van 79 snelle treinen aan Alstom. Deze treinen kunnen 200 kilometer per uur rijden en zullen vanaf 2021 op de hogesnelheidslijn gaan rijden.

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.