Een visualisatie van een hyperloop systeem, bron: Hardt Global Mobility

Tweede editie Hyperloop Pod wedstrijd start zaterdag

In Los Angeles vindt zaterdag de tweede editie van de SpaceX Hyperloop Pod Competition plaats. Dit weekend mogen 27 deelnemende teams het tegen elkaar opnemen door te racen met hun hyperloop prototype in een 1,25 kilometer lange testbuis. Het team dat de hoogste maximale snelheid behaalt, wint de wedstrijd.

Bij de eerste editie was het Delft Hyperloop team van de TU Delft de grote winnaar in de finale van de wedstrijd, georganiseerd door Elon Musk. Tijdens die competitie werd er bij de beoordeling naast snelheid, ook naar schaalbaarheid, betrouwbaarheid en efficiëntie van het voertuig gekeken. Delft Hyperloop team doet dit keer niet mee aan de wedstrijd. Het studententeam meldt dat het in 2018 onder leiding van student Edouard Schneiders weer doet met een volledig nieuw prototype. Nederland is één van de koplopers in de ontwikkeling van het razendsnelle vervoersysteem.

Investering

Vier van de oprichters van Delft Hyperloop hebben na het winnen van de wedstrijd het bedrijf Hardt Global Mobility opgericht. Met een investering van 600.000 euro van de Nederlandse Spoorwegen en het investeringsfonds UNIIQ zet het bedrijf de ontwikkeling van het hyperloopsysteem voort.

Hardt Global Mobility heeft zich ten doel gesteld om binnen vier jaar tijd alle technologie klaar te hebben zodat technologisch gezien kan worden begonnen met de bouw van het eerste traject tussen twee steden. Daartoe heeft Hardt in samenwerking met BAM Europa’s eerste hyperloop testfaciliteit ontworpen en gebouwd. Deze werd door minister Schultz-Van Haegen op 1 juni op de Campus van de TU Delft.

Eerste tests

Eind dit jaar begint Hardt met de eerste tests in deze buis. Na afronding van deze tests wil Hardt een testfaciliteit bouwen om de technologie volledig te testen en certificeren. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu voert een onderzoek uit naar de mogelijkheden van het bouwen van een dergelijke hyperloop testfaciliteit in Nederland. “In Nederland willen we de Europese proeftuin zijn voor deze innovatieve en duurzame transportvorm. De hyperloop is immers snel, stil en duurzaam en daarom erg interessant voor de transportbehoeften van de toekomst”, zei Schultz-Van Haegen bij de opening van de hyperloop testfaciliteit in Delft.

Lees ook:

Hardt: hyperloop-traject kan in 2021 gereed zijn

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.