Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS, station Breda

Consumentenorganisaties: maak Intercity Direct toeslagvrij in daluren

De toeslag voor de Intercity Direct moet in de daluren afgeschaft worden, totdat de prestaties van deze trein aanzienlijk verbeterd zijn. Dat adviseren de consumentenorganisaties in het Locov, waar ook reizigersorganisatie Rover deel van uitmaakt. Volgens de consumentenorganisaties kan dit betaald worden van de boete die NS en ProRail is opgelegd vanwege de slechte prestaties op de HSL in 2016.

Uit cijfers van het Prestatiedashboard blijkt dat in de afgelopen maand 7,1 procent van de IC Direct-treinen zijn uitgevallen. In het afgelopen jaar was dat 6,8 procent. Het Locov vindt deze prestaties onder de maat. Daarnaast stelt de organisatie dat de kans op een zitplaats te laag is.

Intercity Direct tussen Breda en Amsterdam, bron: ProRail
Bron: Prestatiedashboard ProRail

Toeslag

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft NS en ProRail vanwege de slechte prestaties op de HSL in 2016 in totaal 2,8 miljoen euro aan boetes opgelegd. Het Locov vindt dat dit bedrag ten goede moet komen aan de reiziger. “Een goede reden om in de rustigere daluren de toeslag de komende tijd te schrappen.”

NS wil de toeslag van 2,40 euro in de spits handhaven en in de daluren deels schrappen en deels verminderen. Volgens het voorstel van NS zou tijdens een deel van de daluren een lagere toeslag van 1,40 euro gerekend worden. Deze gereduceerde toeslag geldt dan van maandag tot en met vrijdag van begin dienst tot 7.00 uur, van 8.30-10.00 uur, van 15.00-16.00 uur en van 18.00-19.30 uur en daarnaast op zaterdag van 7.00-10.00 uur en 15.00-19.30 uur. In de resterende uren zou de toeslag worden geschrapt.

Spits- en daltijden

Vanwege deze afwijkende spits- en daltijden moet de reiziger altijd inchecken bij het toeslagpaaltje, zodat deze kan berekenen hoeveel er op dat moment betaald moet worden. Deze actie zou twee tot drie maanden moeten duren. De consumentenorganisaties vinden dat de toeslag tijdens de daluren geheel achterwege blijft totdat de prestaties van de IC Direct op orde zijn.

Lees ook:

Pier Eringa baalt van boete voor ProRail

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.