FLIRT-trein Stadler, station Zwolle

Stadler bouwt nieuw depot in Hengelo

Gepubliceerd op 21-07-2017 om 10:23

Treinfabrikant Stadler gaat een nieuwe werkplaats in Hengelo bouwen, waarin de fabrikant in ieder geval 15 jaar lang het onderhoud kan verzorgen aan de nieuwe Flirt-treinen van Syntus. Stadler won deze week het onderhoudscontract voor die 16 treinen tot 2032. Er gaan vijf mensen werken bij de nieuwe werkplaats. 

Syntus bestelde begin 2016 de 16 elektrische Flirt-treinen bij Stadler. Het gaat daar om een contract ter waarde van 125 miljoen euro. De treinen worden momenteel getest tussen Amersfoort en Zwolle, voordat ze kunnen worden ingezet tussen Zwolle en Kampen/Enschede. De treinen moeten vanaf december in de normale dienstregeling worden opgenomen.

Onderhoud

Stadler is verantwoordelijk voor elk onderdeel van het onderhoud aan de treinen. Omdat Stadler een goede beschikbaarheid van de voertuigen wil garanderen, heeft de fabrikant besloten te investeren in een depot in Hengelo. “Het onderhoud wordt uitgevoerd door medewerkers die bekend zijn met de voertuigen en ervoor kunnen instaan dat het werk op een snelle en kostenefficiënte manier wordt uitgevoerd”, aldus Stadler.

Met dit nieuwe depot in Hengelo breidt Stadler haar activiteiten in Nederland verder uit. Het hoofdkantoor zit in Bussnang in Zwitserland, maar het bedrijf opereert onder meer ook in Duitsland, Spanje, Polen, het Verenigd Koninkrijk en in de VS. De Flirt – die ook door Syntus is aangeschaft – is de bestverkochte trein van Stadler. Keolis-dochter Syntus heeft 9 treinen met 3 rijtuigen besteld en 7 treinen met vier rijtuigen. Ze hebben een maximale snelheid van 160 kilometer per uur.

Servicestation

Stadler liet al eerder weten een servicecentrum te gaan openen. Dit deed de treinfabrikant nadat die opdrachten had ontvangen voor de levering van 58 treinen voor NS Reizigers en zes treinen met twee rijtuigen voor dochtermaatschappij Abellio.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.