Rechter verwerpt beroep van Bombardier tegen tramorder De Lijn

Gepubliceerd op 14-07-2017 om 15:51

De Belgische vervoerder De Lijn heeft van de rechter toestemming gekregen om 146 lagevloertrams te bestellen bij het Spaanse CAF. De Lijn koos na een aanbestedingsprocedure voor deze fabrikant, maar daartegen tekende concurrent Bombardier beroep aan. De Raad van State heeft dit beroep nu verworpen.

De Lijn vernieuwt zijn tramvloot voor 295 miljoen euro. In totaal wordt die bijna 300 miljoen euro geïnvesteerd in de geplande tramuitbreidingen, een hogere betrouwbaarheid en betere toegankelijkheid. De order van 146 nieuwe voertuigen is de grootste trambestelling in de geschiedenis van De Lijn.

Aanbesteding

Bombardier had beroep aangetekend omdat de voorstellen van beide fabrikanten kwaliteit gelijk aan elkaar waren. Dit resulteerde erin dat De Lijn besloot voor CAF te kiezen, omdat de kosten voor de CAF-trams lager waren. De Lijn zou door de aankoop, het onderhoud en het energieverbruik bij CAF ongeveer 5 procent goedkoper uit zijn.

De Lijn ziet het besluit van de rechter als bevestiging dat de vervoerder de offertes van beide fabrikanten goed heeft geëvalueerd en is hierover verheugd. “Na dit arrest van de Raad van State gaan we meteen aan de slag om de nieuwe trams te bestellen”, vertelt directeur-generaal Roger Kesteloot. “Zo kunnen we werk maken van de verdere verjonging van onze tramvloot, met in de eerste plaats de vervanging van de eerste 24 Kusttrams.”

Vervanging oud materieel

De nieuwe CAF-trams vervangen de 48 Kusttrams en de PCC-trams in Antwerpen en Gent, die flink verouderd zijn. Op het moment dat de eerste nieuwe trams zullen worden geleverd, zijn de Kusttrams 36 jaar zijn en de oudste PCC’s dateren zelfs al van de jaren zestig. Ze zijn intussen wel gereviseerd.

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.