Intercity Direct, Amsterdam Centraal station

Pier Eringa baalt van boete voor ProRail

Gepubliceerd op 13-04-2017 om 12:00

Spoorbeheerder ProRail en spoorvervoerder NS hebben boetes gekregen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu vanwege opnieuw tegenvallende prestaties in 2016 op de HSL-Zuid. ProRail kreeg een boete van 1,05 miljoen euro en NS moet 1,25 miljoen euro betalen aan het ministerie vanwege wanprestaties. Dat meldt demissionair staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur in een brief aan de Tweede Kamer. ProRail-topman Pier Eringa zegt in een reactie te balen van de boete.

ProRail krijgt de boete omdat het niet is gelukt om de geëiste treinpunctualiteit voor het passagiers- en het goederenvervoer te halen. Het ministerie bestraft NS ook vanwege de te lage punctualiteit. Ook kon de vervoerder niet de gewenste vervoerscapaciteit in de spits bieden aan reizigers. Directeur Pier Eringa is niet blij met de boete: “Het zit me dwars, niet vanwege het geld maar door de reputatieschade die het oplevert. Het is deels een gevolg van een erfenis uit het verleden. Daar worden we nu voor gestraft.”

Prestaties treinen

In 2016 reed 78,6 procent van de treinen op de HSL op tijd. De afspraak was dat dit 80 procent zou zijn. “ProRail is niet tevreden over de prestaties van de treinen op de HSL en steekt daarom ook de hand ook in eigen boezem. We hebben beloften gedaan die we niet konden waarmaken. Dat doen we nu anders. NS en ProRail hebben daarom een gezamenlijke verbeteraanpak opgesteld, die is gericht op het betrouwbaarder maken van de IC Direct voor de reiziger.”

Eringa wijst erop dat het aantal technische storingen in 2016 verder is afgenomen. In 2016 werd 3,9 procent van de uitval veroorzaakt door de baantechniek en het aantal storingen door derden was 2,3 procent. “ProRail werkt aan maatregelen om de hogesnelheidslijn minder kwetsbaar te maken voor zaken zoals windgevoeligheid en het verzorgen van instructies en plaatsen van borden om het overschakelen op een ander voltage soepeler te laten verlopen. We hebben er vertrouwen in dat we met de maatregelen het aantal storingen verder kunnen brengen.”

Verbeteraanpak

NS heeft eind 2015 de frequentie van de Intercity Direct tussen Amsterdam en Rotterdam verdubbeld van twee naar vier treinen per uur. Daardoor is het aantal reizigers dat gebruikmaakt van deze treindiensten aanzienlijk gestegen. Ondanks de frequentieverdubbeling is de afgesproken prestatienorm voor de vervoercapaciteit in de drukste trein op het drukste traject in de spits, net als in 2015, niet gehaald.

Dijksma meldt in de brief dat de verbeteraanpak van NS en ProRail ervoor heeft gezorgd dat er in de tweede helft van 2016 minder treinen zijn uitgevallen. “De verbetering van de reizigerspunctualiteit op de HSL-Zuid was echter onvoldoende om de slechte prestaties in de eerste helft van 2016 te compenseren, waardoor de bodemwaarde uiteindelijk niet is gehaald”, schrijft ze.

Treinpunctualiteit

Volgens ProRail is de onderprestatie voor de treinpunctualiteit van passagierstreinen te rechtvaardigen, omdat de spoorbeheerder samen met NS heeft ingezet om de uitval van treinen te verminderen. Het gevolg hiervan is dat in situaties waarin de keuze bestond tussen opheffen of vertraagd doorrijden, nu vaker gekozen voor doorrijden. De staatssecretaris is het hier niet mee eens: “Ik deel de wens om de uitval van de IC direct te verminderen. Mijns inziens zou dat echter niet ten koste mogen gaan van de punctualiteit van treinen. ProRail en NS moeten sturen op de balans van uitval en punctualiteit. Immers hoe beter de treinpunctualiteit, hoe minder treinen hoeven uit te vallen.”

De onderprestatie van de goederenpunctualiteit valt volgens ProRail te verklaren omdat een aantal externe factoren meespeelden zoals de grotere impact van werkzaamheden rond Utrecht (DSSU) en op de Betuweroute en van de snelheidsbeperkingen bij de Moerdijkbrug. De bewindsvrouw komt de spoorbeheerder op dit punt tegemoet door vanwege de externe factoren geen boete uit te delen voor het niet halen van de eisen.

Three strikes out

Dijksma meldt in haar brief dat als NS nog één keer een bodemwaarde voor eenzelfde prestatie-indicator niet haalt, ze mogelijk de concessie van de HSL-Zuid gaat intrekken. “Als dit drie keer niet wordt gehaald, dan is dat een indicatie dat er substantieel iets mis is en dat boetes blijkbaar onvoldoende prikkel opleveren tot verbetering van de prestaties.”

“Het kabinet heeft in de reactie op de parlementaire enquête Fyra aangekondigd de werking van het ‘three-strikes-principe’ met ingang van 2017 specifiek voor de HSL aan te scherpen. De lijn hiervan is dat eerst in een marktverkenning wordt onderzocht of samenwerking met een derde partij kan helpen om de prestaties te verbeteren. De marktverkenning wordt momenteel uitgevoerd. Als hieruit blijkt dat samenwerking met een andere vervoerder kan leiden tot verbetering, dan zal ik NS vragen zich op deze samenwerking voor te bereiden.”

Wil je ook elke week de gratis nieuwsbrief van SpoorPro ontvangen? Vul hier jouw e-mailadres in:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

2 reacties op “Pier Eringa baalt van boete voor ProRail”

Kees Bleeker|13.04.17|14:08

Dat Pier Eringa niet blij is begrijp ik. Sinds zijn aantreden gaat het wel steeds beter ondanks de bijna structuele bemoeienis van de politiek. Bij het kopen van een kaartje betalen we straks meer aan boetes dan voor het vervoer. Als de overheid nog een bron van inkomsten zoekt in de “vervoerssector” weet ik er nog wel één; Boetes voor Rijkswaterstaat bij files. Net zo onzinnig als boetes voor incidenteel een km/h te hard rijden.
Het gaat niet om de regeltjes,maar om het doel dat we nastreven.

Willem van Leeuwen|15.04.17|08:15

NS en Prorail. Lullig maar terecht.
Wat oa helpt is wanneer er 1 bijsturingsorganisatie is op de hsl voormaterieel en personeel. Nu krijg ik als treinpersoneel international soms een dienstkaartje van NSR. Men weet vaak ook niet waar treinpersoneel uithangt bij calamiteiten. En Prorail ga sneller over over op ombouwen met sandwich stammen op asd en bij stilstand.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.