Stadler Flirt 3, foto: Abellio

Softwareprobleem oorzaak opstartproblemen Rhein-IJssel-Express

Gepubliceerd op 11-04-2017 om 16:31

De problemen met de Flirt-treinen bij het starten van de treindiensten van de Rhein-IJssel-Express vorige week donderdag werden veroorzaakt door een softwareprobleem in de treincontrole-systemen van de voertuigen. Dat bevestigt NS-dochter Abellio die sinds vorige week de grensoverschrijdende treindiensten tussen Düsseldorf en Arnhem uitvoert.

Treinfabrikant Stadler voerde de dag voor de start van het grensoverschrijdend spoorvervoer nog een software-update door in en dat zorgde bij de aanvang van de treindiensten voor problemen. Woordvoerder Anamaria Preuss van Abellio: “Het is niet gelukt om de software-update van het treincontrole-systeem goed te installeren. Abellio heeft vervolgens samen met haar technische partners intensief aan het oplossen van de problemen gewerkt, waardoor de treindiensten een paar uur later zijn gestart. Zij heben de nieuwe software in de systemen van de zeven treinen geïnstalleerd.”

Grensovergang

“Voor de grensoverschrijdende diensten hebben de treinen te maken met een complexe technologie: er zijn drie verschillende treincontrole-systemen en energiesystemen geïnstalleerd die verplicht zijn voor het grensbaanvak tussen Emmerich en Zevenaar”, legt Preuss uit. Bij de grensovergang rijden passagierstreinen vanuit Nederland eerst onder 1500 Volt Nederlandse bovenleidingsspanning en beveiligingssysteem ATB, daarna schakelen de treinen over naar 25.000 Volt en ERTMS, waarna er op het Duitse spoor wordt omgeschakeld naar 15.000 Volt en het beveiligingssysteem PZB.

“De systemen aan boord van de trein zijn door verschillende leveranciers en subleveranciers geleverd. Ons eerste contact was treinfabrikant Stadler, die verantwoordelijk is voor een veilige en goede software-integratie en toekomstige updates”, aldus Preuss.

“Grensoverschrijdende verbindingen blijken altijd lastig”, gaf financieel directeur Bert Groenewegen van NS vorige week aan bij de officiële start van de treindiensten, “omdat de treinen dan moeten wisselen van spanning en beveiligingssystemen.”

Rhein-IJssel-Express

De treinenbouwer kon het softwareprobleem donderdag in de loop van de dag verhelpen, waardoor in de avond de stoptreinen volgens dienstregeling reden. De Rhein-IJssel-Express verbindt sinds december 2016 de Duitse steden Düsseldorf en Emmerich. Sinds vorige week donderdag passeert spoorvervoerder Abellio de grens vanuit Emmerich om ook de Nederlandse stations van Zevenaar en Arnhem aan te doen.

Update: woensdag 10.14 uur

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.