Machinist komt om bij treinbotsing in Luxemburg
Een machinist is dinsdagochtend om het leven gekomen bij een botsing tussen een goederentrein en een passagierstrein in Luxemburg, vlak voor de grens met Frankrijk. Het gaat om de machinist van de passagierstrein. Een conducteur van de passagierstrein en de machinist van de goederentrein raakten gewond. Het ongeluk gebeurde op het spoortraject tussen Bettembourg in Luxemburg en het Franse Zoufftgen.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Niet in de verleden tijd praten als de gevolgen van het ongeluk nog steeds voortduren. Het Belgische artikel spreekt ook over “ligt minstens 48 uur stil”. Echte waarheid is te vinden bij de CFL zelf: http://www.cfl.lu/espaces/voyageurs/de/actualites/actus/trafic-suspendu-entre-le-luxembourg-et-la-france-situation-au-15-f%C3%A9vrier = treinverkeer pas maandag weer normaal.
Als dit bericht al halve waarheden bevat, hoe moet ik dan andere berichten wel geloven waar ik minder verstand van heb?
Beste Raymond,
Bedankt voor jouw reactie. Het bericht is inmiddels aangepast met de laatst bekende informatie.
Dit ongeval doet mij helaas erg denken aan de ramp bij Schiedam in 1976, waarbij een door een loc 1300 getrokken internationale trein en een uit SGM bestaande stoptrein op elkaar botsten. Hierbij desintegreerde de voorste bak van de stoptrein volledig en drukte de loc de afgescheurde cabine van het treinstel tot aan de wagenovergang. Er vielen 24 doden . De lessen die NS uit dit ongeluk heeft getrokken, hebben eind jaren 80 geleid tot een nieuwe botsfilosofie voor rollend materieel.