Flirt-trein Stadler NS

ILT: extra afspraken nodig voor testritten met treinen

Gepubliceerd op 14-02-2017 om 15:09

Er dienen extra afspraken of regels te komen voor de proefritten van nieuwe treinen die nog niet zijn toegelaten op het spoor. Dat stelt de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) in een rapport over een incident op 29 april 2016. Daarbij reed een trein van NS Internationaal tijdens een testrit met 140 kilometer per uur door een wissel bij Dronten waar een snelheid van 80 was toegestaan. Bij het voorval vielen geen gewonden.

Om te bepalen of nieuwe of gewijzigde treinen aan alle technische eisen voldoen, dienen zij proef te rijden op het spoor. Op 29 april werd in Dronten een nieuwe Flirt-trein van fabrikant Stadler getest. Volgens ILT had NS Internationaal daarbij “een actievere en sturende rol” moeten nemen omdat zij de verantwoordelijke spoorwegonderneming is.

Risico-analyse

Volgens ILT had NS International ervoor moeten zorgen dat zij over voldoende gegevens beschikte om de vereiste risico-analyse te maken of toetsen. Ook had de vervoerder afspraken moeten maken over wederzijdse verantwoordelijkheden, uitvoering en informatiedeling met Ricardo, de organisatie die de beproevingsrit uitvoerde. Door dit na te laten, hebben diverse functionarissen aannames gedaan die door onvolledige communicatie niet werden gecorrigeerd. Ook onvoldoende kennis over de beproevingsritten en over de competenties bij de machinist en de beproevingsritleider hebben volgens de Inspectie bijgedragen aan het incident.

Het ontbreken van regelgeving of brancheafspraken voor testritten werkt aannames en misverstanden in de hand, aldus de ILT. De Inspectie heeft daarom het ministerie van Infrastructuur en Milieu gevraagd te zorgen voor regelgeving.

Proefritten

Vooruitlopend hierop vindt de ILT dat NS Internationaal en Ricardo het definiƫren en borgen van taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van betrokkenen goed moeten regelen. Tot slot denkt de inspectie dat er veiligheidswinst te behalen is indien betrokken partijen bij de bestelling van nieuw materieel afspreken dat ze tijdig beginnen met de voorbereiding en uitvoering van beproevingsritten.

De Inspectie heeft naar aanleiding van dit incident de verleende ontheffing voor het voeren van een beproevingsrit tijdelijk ingetrokken totdat de betrokkenen verbeteringen in hun risicobeheersmaatregelen aan konden tonen. Inmiddels is het treintype Flirt op het Nederlandse spoor toegelaten. Bovenstaande aanbevelingen blijven echter voor toekomstige beproevingsritten nodig.

Lees hier het volledige rapport.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “ILT: extra afspraken nodig voor testritten met treinen”

Afspraken maken en een RI&E… even serieus. Dat zijn startvoorwaarden voor een beproevingsrit. Een beproevingsritleider mag de trein niet eens laten vertrekken wanneer dit ontbreekt. Jammer dat door deze miskleun nu de branche weer eens negatief in het nieuws komt, bedankt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.