Het leger wordt ingezet bij de treinramp in India, foto: ANP

Meer dan 142 doden bij treinongeluk India

Bij een ontsporing van een passagierstrein in het Indiase Pukhrayan zijn zondag ten minste 142 mensen om het leven gekomen. Meer dan tweehonderd mensen raakten gewond bij het ongeluk, waarvan minstens 58 zwaargewond. Het gaat om het dodelijkste treinongeluk sinds 2010. Door de treinramp zijn er opnieuw zorgen over de staat van het slecht onderhouden spoornetwerk in India.

Hulpdiensten hebben de hele nacht doorgewerkt met kranen en snijmachines om de trein van de Indore-Patna Express open te knippen, zodat passagiers die vastzaten konden worden bevrijd. Een woordvoerder van de Indiase spoorwegen verklaarde dat er ongeveer duizend passagiers in de trein zaten die bestond uit veertien rijtuigen, maar er is geschat dat er ongeveer zevenhonderd meer personen illegaal meereisden. De politie meldt maandag dat de reddingswerkzaamheden zijn afgerond en dat alle lichamen zijn geborgen.

Spoornetwerk

Het spoornetwerk in India verwerkt dagelijks ongeveer 23 miljoen passagiers, maar is in zeer slechte staat. Ongelukken op het spoor zijn schering en inslag. De treinramp van zondag is het grootste ongeluk op het spoor sinds ontsporing van een passagierstrein in 2010, waarbij honderd mensen om het leven kwamen meldt Amerikaans zakenblad Fortune.

In 2002 ontspoorde de Rajdhani Express derails op een spoorbrug, waarbij 130 mensen om het leven kwamen. De ergste treinramp in India is die in 1981 plaatsvond. Toen kwam een trein in een rivier terecht in Bihad. 250 lichamen werden geborgen. Honderden andere lichamen zijn nooit meer teruggevonden. Naar schatting zijn bij deze ramp tussen de vijfhonderd en achthonderd personen om het leven gekomen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.