Onthulling van de R-net treinen bij NedTrain in Leidschendam

NS onthult nieuwe R-net treinen in Leidschendam

Bij onderhoudsbedrijf NedTrain in Leidschendam zijn woensdag de nieuwe R-net treinen gepresenteerd waarmee NS vanaf 11 december gaan rijden tussen Alphen aan de Rijn en Gouda. De treinen zijn geproduceerd door de Zwitserse fabrikant Stadler en zijn van het type Flirt-3.

R-net is een kwaliteitskeurmerk voor openbaar vervoer in de Randstad. Gedeputeerde verkeer en vervoer Floor Vermeulen en regiodirecteur Jeroen Alting von Geusau van NS presenteerden de nieuwe treinen en benadrukten met name het comfort van de treinen. Daarbij heeft ook reizigersorganisatie Rocov een rol gespeeld.

De rood-grijze treinen hebben zeventien schermen met reizigersinformatie, stopcontacten, comfortabele stoelen en een rolstoeltoegankelijk toilet. Fietsen kunnen in de trein worden meegenomen en worden geplaatst in speciale fietsrekken. Reizigers die vanaf de R-net lijn doorreizen bij NS hoeven niet opnieuw in- en uit te checken. Andersom geldt hetzelfde: reizigers die al hebben ingecheckt bij NS hoeven dat niet nog een keer te doen als zij op de R-net trein stappen. De R-net trein rijdt uitsluitend heen en weer tussen Alphen en Gouda.

Bereikbaarheid regio

“Met de ingebruikname van deze treinen zetten we een belangrijke stap in het verbeteren van de bereikbaarheid van de regio met het openbaar vervoer. In de randstad rijden al R-net bussen, trams en metro’s. Nu voor het eerst ook R-net treinen”, vertelt gedeputeerde Vermeulen.

“Er rijden straks nieuwe treinen over het traject met aan boord wifi, usb-oplaadpunten en goede toegankelijkheid voor minder validen. Onze machinisten staan te trappelen om reizigers op dit traject te mogen vervoeren”, aldus Jeroen Alting von Geusau.

Kwaliteitsverbetering spoorlijn

Het inzetten van de R-net treinen is een eerste stap in de kwaliteitsverbetering van de lijn, waar de provincie Zuid-Holland samen met NS, ProRail en de gemeenten Alphen aan den Rijn, Gouda en Waddinxveen aan werken. De volgende stap is de frequentieverhoging op de spoorlijn in het najaar van 2017.

Nu rijden twee treinen per uur tussen Alphen aan den Rijn en Gouda. In het najaar van 2017 gaan op werkdagen overdag vier treinen per uur rijden. Ook komen er twee nieuwe stations bij. In december 2017 wordt het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk in gebruik genomen en in het voorjaar van 2018 station Waddinxveen Triangel.

Bekijk hier de fotogallery van de nieuwe R-net treinen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “NS onthult nieuwe R-net treinen in Leidschendam”

Mark Roozekrans|18.11.16|21:50

Mooi verhaal over de bereikbaarheid van de regio. Nu rijdt NS 32 spitstreinen tussen Leiden en Gouda (16 per richting). Die spitstreinen zorgen voor een kwartierdienst in de spits tussen Alphen en Leiden.
De doorgaande reiziger moet straks altijd overstappen in Alphen (in 2 min.)
Voor de kwartierdienst op Alphen – Leiden zet NS dan een sprinter in die kop maakt op spoor 1 te Alphen. Die sprinter zal zeer vaak in de weg staan om de vertraagde IC’s op Leiden – Utrecht in Alphen te laten kruisen.

Marc Busio|21.11.16|10:39

Dit zijn wel heel luxe treinen voor een ritje dat maximaal twintig minuten duurt. Aan de andere kant, het afblazen van het RijnGouwe-lightrailproject van een paar jaar geleden heeft natuurlijk veel geld bespaard en daar mag dus wel enige ‘compensatie’ voor de OV-gebruikers in deze regio tegenover staan. Bovendien, het zal altijd moeilijk blijven om voor zo’n enkelsporige ‘tussenschakel’ in het hoofdnet het juiste materieel te kiezen en de juiste verbinding/dienstregeling te maken.

John rdam|25.11.16|19:03

De RET zou dit veel efficienter doen. Zonder WC bijvoorbeeld. Weggegooid geld. Op deze lijn is zwaar spoorwegverkeer zinloos. Had veel beter op lightrailniveau geexploiteerd kunnen worden. Want doorrijden naar Leiden zit er toch niet meer in. Dorpspolitiek op wielen, niet bedoeld om de reizigers het beste te bieden. Gemiste kansen dus.

bartrazin|30.11.16|22:46

Waar heb je in vredesnaam een wc voor nodig?RET krijgt wat dat betreft Carte Blanche van de regio.Als NS het in hun hoofd haalt om een sprinter niet met een wc uitvoert staat half het land op zijn kop maar de RET die mag dat wel.
Een ritje Den haag Centraal-Slinge is meer dan een half uur en een ritje Nesselande-Hoek van Holland strand dat straks werkelijkheid wordt nog meer.Lang leve het poldermodel.

Johanna Bac-Molenaar|04.01.17|17:16

Wij wonen op 100 meter van station Waddinxveen. Deze treinen maken veel meer herrie dan de oude NS treinen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.