Alstom mag 79 nieuwe snelle treinen leveren aan NS

De Franse treinfabrikant Alstom mag definitief 79 nieuwe intercity’s leveren aan NS. Daarvoor hebben NS en Alstom vorige week een contract gesloten. Deze snelle intercity-treinen worden inzetbaar op de HSL én op het hoofdrailnet en kunnen 200 kilometer per uur rijden. Het contract bedraagt ruim 800 miljoen euro.

Deze treinen moeten in 2021 op het Nederlandse spoor gaan rijden. Siemens spande eerder een kort geding aan tegen de gunning van deze aanbesteding, maar dit werd vrijdag door NS gewonnen. NS kon daarom definitief het contract met Alstom sluiten.

Coradio

Het contact is afgesloten voor de levering van 79 treinen die zijn gebaseerd op het zogenaamde Coradio-concept, een concept waarvan Alstom wereldwijd al 2400 treinen heeft verkocht. Alstom gaat deze trein nu aanpassen zodat hij geschikt wordt voor het Nederlandse spoor. Vanaf 2021 moet de trein worden ingezet op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda en eventueel tussen Den Haag en Eindhoven. Ook voor dit traject kan de trein deels over de HSL rijden.

De nieuwe treinen moeten bestaand materieel vervangen en een uitbreiding van de dienstverlening mogelijk maken. Met deze bestelling creëert NS circa 25000 extra zitplaatsen. In het contract is bovendien de mogelijkheid opgenomen om meer treinen te kunnen bestellen.

Techniek

NS koopt 49 treinstellen met 5 rijtuigen en 30 treinstellen met 8 rijtuigen. Deze treinen moeten kunnen rijden op 25 kV bovenleidingspanning (hogesnelheidslijn) en op 1,5 kV (hoofdrailnet). De treinen worden verder uitgerust met zowel ERTMS als ATB, om ervoor te zorgen dat de treinen op de HSL en het hoofdrailnet ingezet kunnen worden. Ook moeten camera’s en noodknoppen zorgen voor een sociaal veilige omgeving.

“Beproefde technologie en tegelijkertijd een trein die klaar is voor de toekomst. Dat is volgens mij in kort bestek wat Alstom onze reizigers en ons biedt”, aldus Roel Okhuijsen, programmadirecteur nieuw materieel van NS. “Wij zien erg uit naar de samenwerking in de komende jaren. Vanaf nu moeten we samen met Alstom vol doorpakken, want er ligt een ambitieuze planning en er moet veel gebeuren.”

Planning

Het definitieve ontwerp van de trein wordt komend jaar vastgesteld. Hierna wordt gestart met de de productie van de eerste kleine serie treinen en de test- en toelatingsfase. De treinen worden hiervoor getest op enkele speciale testbanen in Europa, in een speciale klimaatkamer in Wenen en er vinden veel testritten plaats op het Nederlandse spoor. Daarna start de serieproductie en gaan de eerste treinen naar verwachting in 2021 rijden.

Volgens NS past de aanschaf van deze snelle intercity’s bij de modernisering en uitbreiding van de NS-vloot, waarvoor NS ook al veel andere treinen heeft besteld. In 2017 stromen er nieuwe Flirt-sprinters in van Stadler en halverwege 2018 gaan er 118 sprinters rijden van het type Civity van fabrikant CAF. Ook worden 81 (VIRM)-dubbeldekkers de komende jaren bij NedTrain in Haarlem gemoderniseerd. In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard euro in de modernisering en uitbreiding van de vloot.

Lees ook: Alstom mag NS-intercity’s gaan leveren

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

7 reacties op “Alstom mag 79 nieuwe snelle treinen leveren aan NS”

Herman Hoorweg|21.07.16|12:50

waarom niet ook met 300kv voor Belgie ?

Herman Hoorweg|21.07.16|12:52

waarom niet voor 3 kV voor Belgie

Loek van der Heide|21.07.16|16:25

In Limburg zet Arriva nu na 2021 3-stroomsoort-materieel in, Het lijkt mij dat met de spanningsystemen in ’t Alstom Coradio/-a concept een 2-spanningssysteem (1,8/3 kV) ook geen probleem hoeft te zijn.
En waar blijven Fryslân en Groningen/Weser-Ems nu met hun plannen voor -deel- elektrificatie op ’t Noorder Spoorwegstelsel Noord NL / Weser-Ems

Sèbastiaan de Groot|22.07.16|23:02

Ze kunnen beter de nieuwe treinen geschrikt maken voor 1500 en 3000 volt en 15000 volt en 25000 volt.
Zodat die nieuwe treinen ook in België en Duitsland en Frankrijk/Luxemburg kan rijden.

In de plaats van nu 1500 volt en 25000 volt.

Ik nu al zijn er problemen met treinen.
Waar door ze bij de grens stations moeten keren.

In deze tijd zijn er treinen die zonder problemen door kunnen rijden.
Nu zijn er problemen met trein dienst Duitsland Nederland en België.

Ronald de Visser|26.07.16|18:57

300 Kv dat is toch 300.000 Volt?

Ik ben blij dat de NS na het FYRA-debacle weer voor haar vertrouwde huisleverancier Alstom kiest.

Rene Warnders|01.08.16|18:48

Mooi. Nu het conventionele spoornet gereed maken voor 200 km/h. Lijkt mij niet meer dan redelijk. En niet niet alleen het westen laten genieten van deze trein!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.