Tram, HTM, rails

HTM voert grootschalig onderhoud uit aan tramnetwerk

Vervoerder HTM gaat deze zomer aan de slag met de vernieuwing van enkele honderden meters tramrails in de Haagse binnenstad. Het gaat hier om versleten spoor dat aan vervanging toe is. Daarvoor wordt in ieder geval de Haagse tramtunnel twee weken lang afgesloten. “Doorrijden op versleten spoor is vanuit veiligheidsoogpunt onverantwoord vanwege de kans op ontsporingen”, aldus de Haagse vervoerder. 

Behalve het sluiten van de Tramtunnel, wordt ook het kruispunt Prinsegracht-Brouwersgracht volledig aangepakt. De sporen op dit kruispunt liggen er al twintig jaar en zijn versleten. HTM verwacht dat de werkzaamheden van ongeveer 17 juli tot 23 september zullen duren.

Tramtunnel

Door de Haagse tramtunnel rijden dagelijks 900 trams en RandstadRail-voertuigen. De sporen werden echter aangelegd toen de RandstadRail nog niet bestond en de voertuigen hiervoor zijn zwaarder. HTM vernieuwt deze sporen in twee richtingen met rails van een extra zware kwaliteit, die meer slijtvast is. De tunnel wordt vanaf 1 augustus twee weken afgesloten.

Van het kruispunt aan de Brouwersgracht maken momenteel vier verschillende tramlijnen gebruik. Terwijl de vervoerder het spoor hier aanpakt, vervangt de gemeente Den Haag de verkeerslichten. Alle spoorelementen voor deze vernieuwing zijn in een Duitse fabriek al op maat gemaakt en worden kant-en-klaar aangeleverd. In de tramtunnel maakt HTM 85 verbindingslassen, op en rond de Prinsegracht zijn dat er 80.

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.