Flirt-trein Stadler NS

NS-machinisten blij met ‘bok’ van nieuwe Flirt-treinen

Spoorvervoerder NS is op dit moment de eerste drie Flirt-treinen van de Zwitserse treinfabrikant Stadler op het Nederlandse spoor aan het testen. De eerste reacties van de machinisten zijn positief: in de cabine kunnen ze nu voor het eerst door zij-ruiten kijken en ze zijn erg tevreden over de ergonomie. SpoorPro bekeek een van de treinen in de onderhoudswerkplaats in Maastricht die voor deze nieuwe voertuigen wordt verbouwd.

NS heeft 58 Sprinters van het type Flirt besteld bij Stadler, waarvan de eerste 40 vanaf december 2016 op het Nederlandse spoor gaan rijden. De andere 18 volgen het jaar daarna. Toen bekend werd dat de OV-studentenkaart behouden bleef voor studenten en in 2017 ook beschikbaar wordt gesteld aan mbo-studenten, deed NS een spoedbestelling bij Stadler. ‎Roel Okhuijsen, programmadirecteur Nieuw Materieel bij NS: “In december 2014 kwamen we erachter dat we voor de nieuwe dienstregeling te weinig treinen hadden. In april 2015 hadden we het contract met Stadler al getekend.”

Tests

“Op dit moment zijn we de treinen uitgebreid aan het testen. Dit doen we met het oog op de wet van de badkuipkromme.” De badkuipkromme betekent dat in het begin bij een nieuwe trein extra kosten zijn, omdat er kinderziektes moeten worden opgelost. Gaandeweg worden die steeds lager. “We kunnen de technische problemen die we nu al herkennen, oplossen.”

Ook bij de machinisten bevalt de nieuwe trein. Jerrimy van der Berg, één van de testmachinisten van de Flirt: “Ik heb nu een aantal testritten gemaakt en het is een erg fijne trein. Soepel, stabiel en snel. De bediening is net anders dan we gewend zijn, maar voelt al snel vertrouwd.”

Flirt-trein Stadler NSNS-machinisten zijn erg te spreken over ‘de bok’ van de Sprinter.

Sprinters

Dirk-Jan Brakel van Stadler: “Deze sprinter is modulair opgebouwd. Er zijn echter een paar dingen waar niet aan getornd kan worden

. Zo zit bijvoorbeeld de tractie-installatie zit achter de bestuurder. De reden daarvan is dat de treinen betrouwbaarder zijn, want ze zijn daardoor minder kwetsbaar. Daarnaast zijn ze makkelijker te onderhouden.”

NS heeft met Stadler een maintenance support-contract afgesloten. Brakel: “Dat houdt onder meer in dat we trainingen geven aan het NedTrain-personeel en zorgen voor handleidingen. Op dit moment zijn er acht monteurs van NedTrain gedetacheerd bij Stadler die meehelpen in de assemblage. Daardoor leren ze alle details van de treinen kennen.”

NS heeft twee jaar garantie op de treinen. Volgens Brakel zijn de voertuigen erg betrouwbaar. “Er gaan geen onderdelen onderuit vallen zoals bij de Fyra. Een belangrijk verschil met de Fyra is ook dat er van deze Flirt-treinen inmiddels al 1200 op het spoor rijden.”

Flirt-trein Stadler NSHet design van de trein is in de Mondriaan-stijl uitgevoerd.

Ontwerp

Bijzonder aan de Flirt-treinen is dat ze grote ramen hebben. Anders dan bij de SLT-treinen hebben de machinisten nu zijruiten. Ook de reizigers kunnen door grote ramen kijken. “Deze treinen rijden ook in de Zwitserse bergen. Er is voor dit ontwerp gekozen omdat toeristen graag naar buiten kijken.”

De treinen zijn in Zwitserland ontworpen en in de fabriek in Polen van Stadler in elkaar gezet. Brakel: “We hebben in Polen een grote assemblagefabriek. De Poolse spoorwegen hadden in 2014 al een grote bestelling geplaatst in deze fabriek. Omdat NS ook een grote spoedbestelling had kon deze daar achteraan volgen.”

Interieur trein

Andere dingen die opvallen in de trein zijn de kleine tafeltjes voor reizigers die voldoen aan de eisen voor botsveiligheid zoals in 2012 zijn gedaan door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. De raad concludeerde dat er bij het ontwerp van het interieur van de trein te weinig rekening was gehouden met botsveiligheid. Reizigers bezeerden zich bij het ongeluk onder andere aan de tafels.

Ook vallen de grote, rolstoeltoegankelijke toiletten en de stopcontacten en USB-aansluitingen, die er zowel in de eerste als tweede klas zijn, op. Deze Sprinters zijn daarnaast voor het eerst, net als de Intercity’s, uitgerust met WiFi en camera’s. NS heeft daarnaast in samenwerking met het gemeentemuseum Den Haag het interieur volledig in Mondriaan-stijl uitgevoerd. Overal in de trein zijn de schilderingen van de Nederlandse kunstenaar terug te vinden.

Flirt-trein Stadler NSIn het ontwerp van het interieur is rekening gehouden met de botsveiligheid.

Beveiligingssysteem

Omdat deze treinen alleen in het zuidoosten van Nederland rijden worden ze vooralsnog niet met het treinbeïnvloedingssysteem ERTMS uitgerust. Wel is Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde Versie (ATBVv) in de treinen geïnstalleerd. Op dit moment wordt bij NedTrain in Maastricht een compleet nieuwe werkplaats gebouwd die voldoet alle eisen om de nieuwe treinen goed te kunnen onderhouden. De firma Ricardo is verantwoordelijk voor de uitgebreide testcampagne en de certificering van de nieuwe Sprinters.

Bekijk hier de fotoreportage van het bezoek aan de Flirt-treinen bij NedTrain in Maastricht.

500_23022-nss-spoorkaart-nieuwe-sprinter

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “NS-machinisten blij met ‘bok’ van nieuwe Flirt-treinen”

Antoine Berben|14.04.16|16:45

Blijf er bij laat NS nu nog gewoon 100 van deze treinstellen er bij bestellen, dan wordt er zo tenminste wel een significante verbetering bereikt in het maar laten groeien van het aantal zitplaatsen in de trein.

Joery Winkel|29.08.16|12:52

En wie zou die 100 dan moeten betalen? De kaartjes kopende reiziger natuurlijk

Steven Oskam|08.02.17|21:24

Beetje overbodig, over anderhalf jaar komen er 128 van een andere firma, eveneens met toiletten, wifi en stopcontacten, en een net zo betrouwbaar ontwerp.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.