Monteurs in de pitstraat van NedTrain

NS opent pitstraten voor treinonderhoud binnen 24 uur

NS heeft pitstraten geopend waar defecten aan treinen binnen 24 uur worden gerepareerd. Daardoor zullen er vanaf mei meer treinen beschikbaar zijn op het Nederlandse spoor. De eerste pitstraat staat in het Groningse Onnen. In de pitstraten worden gebreken zoals een defecte deur, een kapotte stroomafnemer of haperende verlichting snel verholpen. Er zijn extra machinisten beschikbaar om de treinen naar de pitstraat te rijden.

In de nieuwe pitstraat werken teams van gespecialiseerde monteurs dag en nacht aan de treinen van NS. Het team in de pitstraat ziet een grote klok die aftelt van 24 naar 0. Binnen die tijd moeten de herstelwerkzaamheden afgerond zijn. Volgens NS duurt het gemiddelde herstel in de pitstraat in Onnen nu nog maar 13 uur. Met de oude werkwijze was dit nog 47 uur. In de Groningse werkplaats worden de dubbeldekker-intercity’s (VIRM) en koplopers (ICM) onderhouden.

Pitstraat

In de onderhoudsplaats in Leidschendam is in januari van dit jaar ook begonnen met de pitstraat. In deze werkplaats worden met name de sprinters (SLT, SGM, DDZ)) onderhouden. De gemiddelde hersteltijd is hier inmiddels teruggebracht van 52 naar 20 uur.

NS kondigde in december vorig jaar maatregelen aan om de drukte in de trein tegen te gaan. Inmiddels is bij 25 sprinters een deel van de eerste klas omgebouwd naar tweede klas. Hierdoor zijn er nu vierhonderd extra tweede klas-zitplaatsen beschikbaar. Eind mei is de operatie afgerond en is dit aantal gegroeid naar duizend zitplaatsen.

Treinmaterieel

NS werkt verder aan de terugkeer van elf extra dubbeldekkers van het type DDM1. Deze zullen vanaf september in de dienstregeling worden opgenomen. Eind 2014 is een spoedbestelling geplaatst voor 58 nieuwe Sprinters, de eerste sprinter is in Nederland gearriveerd voor het testprogramma. De eerste treinen komen naar verwachting per december van dit jaar in de dienstregeling.

NS verwacht dat de pitstraten vanaf juni op volle toeren draaien, waardoor de vervoerder meer treinen in de dienstregeling kan inzetten.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “NS opent pitstraten voor treinonderhoud binnen 24 uur”

Wiebe Goossen|07.04.16|13:45

Komt zo’n idee nou echt toevallig zó maar uit de lucht vallen, of deed men voorheen maar wat?

Wim Broerse|07.04.16|16:40

Als ik zo lees met hoeveel uur de doorlooptijd van een reparatie is afgenomen, waag ik toch te betwijfelen of dit alleen ligt aan het beter plannen etc. Van 47 naar 13 uur en van 52 naar 20 uur: Prachtig resultaat, ook na een “goed gesprek’ met de medewerkers? Of was het buigen of barsten?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.