Sprinter, Utrecht Centraal, station, NS

Siemens en Bombardier gaan 131 NS-Sprinters vernieuwen

Bombardier en Siemens gaan in het Duitse Aken 131 rijtuigen van de NS-Sprinters van het type SLT moderniseren. De rijtuigen krijgen daarbij grote nieuwe rolstoeltoegankelijke toiletten, een plek voor twee fietsen en een schuiftrede, zodat deze rijtuigen beter toegankelijk worden. Ook komen er twee duidelijke plaatsen voor rolstoelen met daarbij een speciale noodknop. Met de modernisering zijn vele tientallen miljoenen euro’s gemoeid. Het exacte bedrag wil NS niet bekendmaken.

NS verleende de opdracht aan de treinfabrikanten via onderhandse gunning. Hetzelfde consortium was ook verantwoordelijk voor de fabricage van deze treinen die sinds 2009 op het Nederlandse spoor rijden. Een groot deel van de treinen werden ook in de Bombardier-werkplaats in Aken gebouwd.

Ombouw treinen

Het eerste treinstel gaat deze zomer naar Aachen voor de inbouw en tests met de schuiftrede. In 2017 start de verdere ombouwoperatie, waarbij ook de toiletten worden geplaatst. Na toelating door de Inspectie voor de Leefomgeving en Transport (ILT) keren de compleet vernieuwde treinen tussen 2018 en 2021 stuk voor stuk terug op het spoor.

Woordvoerder Edwin van Scherrenburg van NS: “We doen nu een heleboel dingen tegelijk. Om de treinen alleen voor de inbouw van het toilet uit dienst te halen is heel kostbaar. We willen een minimum aan treinen onttrekken uit de dienstregeling en we laten ze daarom één voor één ombouwen.”

Ombouw treinen

De komende jaren stromen ook nieuwe Sprinters in bij NS. Treinfabrikant Stadler levert 58 treinen in 2017 en CAF levert er 118 vanaf medio 2018. Deze nieuwe Sprinters krijgen ook rolstoeltoegankelijke toilet, schuiftredes en bijvoorbeeld grote prullenbakken op de balkons.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Siemens en Bombardier gaan 131 NS-Sprinters vernieuwen”

Klaaske de Boer|31.03.16|13:32

Graag ook stopcontacten.

Antoine Berben|01.04.16|03:52

Met andere woorden doordat deze relatief nieuwe treinstellen “nu” al de revisie in dienen te gaan wordt het dagelijks beschikbaar aantal treinstellen alleen nog maar weer wat lager.
Dientengevolge blijft er een steeds maar groter wordend tekort aan treinstellen en reiscapaciteit over dat simpelweg niet door instroom van voldoende nieuwe stellen zal worden gedekt.
Het kan overigens nog: verdrievoudig het aantal bestelde stellen bij Stadler en los zo deze problemen tenminste deels op!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.