Onderhoudswerkplaats NedTrain Haarlem

NedTrain investeert ruim 30 miljoen in Haarlemse vestiging

NS-dochter NedTrain gaat ruim dertig miljoen euro investeren in de onderhoudswerkplaats in Haarlem. Deze zomer start de bouw van een nieuwe hal voor de revisie van wielen. Ook wordt er geïnvesteerd in de productielijn en nieuwe IT-systemen, waarmee onder andere actuele data over de wielen worden beheerd. Medio 2018 zal de onderhoudswerkplaats gereed zijn.

Het gedeelte van de werkplaats waar nu de wielen worden gereviseerd, is bijna honderd jaar oud en is dringend aan vernieuwing toe. Daarom komt er een nieuwe en duurzame hal van zo’n 8.800 vierkante meter. In deze hal worden alle wielen van het treinmaterieel van NS onderhouden. Van de oude wielenhal wordt een overdekte opslagruimte gemaakt voor de te reviseren en gereviseerde wielstellen.

Wielenhal

In de nieuwe wielenhal gaan straks honderd medewerkers aan de slag. Deze technici zijn verantwoordelijk voor ongeveer 6.400 draaistellen en 13.000 wielstellen van NS. Elk wiel moet periodiek gecontroleerd worden op schade of voor herstel. De totale revisiecapaciteit van de nieuwe hal komt straks op 3.000 wielstellen per jaar. Na de revisie kunnen de wielen volgens NedTrain weer zo’n 1,2 miljoen kilometer mee.

Naast de revisie van wielstellen worden in de werkplaats in Haarlem treinen gemoderniseerd, schade hersteld en onderdelen geproduceerd. De vestiging in Haarlem stamt nog terug uit de tijd van het ontstaan van de Nederlandse Spoorwegen en de bouw in van het toenmalige station in Haarlem 1839. De aanleg van de werkplaats in Haarlem volgde enkele jaren daarna, in 1844.

Bekijk hier een video van de gereviseerde dubbeldekkers die uit de werkplaats in Haarlem komen:


Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.