Flirt-trein Stadler, nieuwe NS-Sprinter

NS gaat binnenkort Flirt-trein van Stadler testen

NS gaat binnenkort starten met het uitvoeren van tests op de eerste Flirt-trein van Stadler. De spoorvervoerder heeft 58 Sprinters besteld bij de Zwitserse treinfabrikant, waarvan de eerste over een paar weken binnenkomt. Deze treinen gaan vanaf december 2016 op het Nederlandse spoor rijden. Eerst ondergaan ze een uitgebreid test- en toelatingsprogramma.

NS heeft de extra Sprinters besteld vanwege het behoud en de aanstaande uitbreiding van de OV-studentenkaart. Daarnaast neemt het aantal treinreizigers toe vanwege de aantrekkende economie.

De Sprinter kan een afstand van 0 tot 200 meter afleggen in 17 à 18 seconden. De treinen hebben ongeveer tienduizend zitplaatsen en handgrepen bij staplaatsen. Sprinters zijn echte forensentreinen waar reizigers gemiddeld vijftien minuten in staan of zitten. De treinen zijn transparant en hebben brede deuren voor eenvoudig en snel in- en uitstappen. De trein voldoet aan de laatste Europese veiligheidseisen.

Flirt-trein

De Flirt-trein van Stadler is, met deze bestelling erbij, meer dan duizend keer verkocht en rijdt bijvoorbeeld al in Italië en Noorwegen. De 58 treinen hebben in totaal bijna tienduizend stopcontacten en ongeveer vijfduizend USB-aansluitingen. Ze krijgen daarnaast voor het eerst WiFi en camera’s. Een speciale uitschuiftrede zorgt voor betere rolstoeltoegankelijkheid. Ook kent elk treinstel een rolstoeltoegankelijk toilet en speciale rolstoelplekken of plekken voor de fiets.

In totaal investeert NS meer dan 2,5 miljard in nieuw en bestaand materieel. Dit jaar komt de eerste volledig gemoderniseerde VIRM-dubbeldekker op het spoor. Daarnaast volgen vanaf 2018 118 nieuwe Sprinters die besteld zijn bij treinenbouwer CAF. Op dit moment loopt een grote aanbesteding voor nieuwe Intercity’s die vanaf 2021 moeten gaan rijden op het Nederlandse spoor (25.000 zitplaatsen). Deze zomer keren bovendien elf oude DDM1-dubbeldekkers terug op het spoor om materieelkrapte op te vangen. Deze treinen worden op dit moment opgeknapt.

Interieur nieuwe NS-Sprinter, Flirt-trein StadlerDe treinen zijn transparant en hebben brede deuren.


Interieur nieuwe NS-Sprinter, Flirt-trein StadlerElk treinstel heeft een rolstoeltoegankelijk toilet.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en adjunct-hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

4 reacties op “NS gaat binnenkort Flirt-trein van Stadler testen”

Antoine Berben|24.03.16|22:55

Wat mij betreft had NS er meer moeten bestellen dan slechts deze armzalige 58.
Alleen (slechts een getalsmatig voorbeeld) het aantal stellen mat 64 dat nog in dienst is gebleven na ingrijpen door de staatssecretaris bedraagt al 31. Als ik deze stellen moet aftrekken van deze “uitbreiding” blijven er nog maar 17 stellen “winst” over voor de reizigers.
Indien deze 58 stellen bevallen dan lijkt het mij zinvol om een vervolgorder te gaan plaatsen aangezien men snel kan leveren, dat is zinvol.

Sjoerd Ydema|25.03.16|08:26

@Antoine Berben
Vergeet niet dat de NS ook nog 118 Civity’s heeft besteld bij CAF. Die komen in 2018 in dienst.

Geert Bijker|25.03.16|09:32

Als ze maar goed winter bestendig zijn.Anders weer een miskoop net als de vorige aankoop.Daar moeten ze goed naar kijken, en proeven nemen.

Ian Blair|08.04.16|12:38

De Stadler FLIRT rijdt al in heel veel Europese landen en wordt ook al enkele jaren door de Duitse vervoerder Eurobahn ingezet, onder meer op het traject Venlo – Dusseldorf – Hamm. De FLIRT is dus ieder uur, 7 dagen per week in Venlo te bewonderen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.