Start sloop NedTrain-werkplaats in Maastricht

Sloop NedTrain-werkplaats Maastricht gestart

In Maastricht is vrijdag de sloop begonnen van een deel van de werkplaats van NedTrain. Doel is om de 145 jaar oude werkplaats te verruilen voor een compleet nieuwe hal. De eerste sloopactie werd verricht door wethouder Van Grootheest van Maastricht, een monteur en een conducteur.

In de werkplaats in Maastricht worden onder andere Dubbeldekkers (VIRM), locomotieven (1700), de Mat ’64 (tot en met maart) en de DDM1/DDAR-dubbeldekkers onderhouden. De nieuwe werkplaats wordt ingericht om straks ook de nieuwe Sprinters van NS te onderhouden. Waar bij ouder materieel het onderhoud werd gedaan aan de onderkant van de trein in een zogenaamd putspoor, gebeurt dit bij nieuwe treinen vanaf de bovenzijde. Dit vraagt om een andere inrichting met hoge bordessen.

Monteurs

Het merendeel van de 150 medewerkers in de vestiging in Maastricht is technisch medewerker. Door de vergrijzing en groei binnen het onderhoudsbedrijf is er ook behoefte aan nieuwe instroom. Met name de eigen bedrijfsschool van NS (De TechniekFabriek) zoekt de komende jaren de nodige technische talenten uit Zuid-Limburg. Dit voorjaar worden nog 10 monteurs gezocht voor De Techniekfabriek uit Zuid-Limburg.

Volgens directeur Fleet Services Leo van Dongen van NedTrain is de komst van de nieuwe hal een belangrijke investering voor de toekomst. “De nieuwe hal is nodig vanwege het onderhoud aan de nieuwste Sprinters van NS die dit jaar komen. De bouw van de nieuwe hal is een totale investering van 24 miljoen euro. Met deze investering wordt de bestaande onderhoudscapaciteit flink verhoogd en kunnen ook andere typen treinen worden onderhouden.”

Bouw werkplaats

Wethouder Van Grootheest toont zich verheugd met de investeringsplannen: “Het doet het stadsbestuur deugd dat bedrijven investeren in Maastricht. Dat is goed voor economie van de stad en voor de werkgelegenheid. NedTrain werd afgelopen jaar genomineerd voor de beste Maastrichtse ondernemer en vervult met haar omvang en werkzaamheden een belangrijke rol, onder meer in het scholen van technisch personeel.”

De bouw zal naar verwachting volgend jaar zomer worden afgerond. In de tussentijd wordt doorgewerkt in een kleinere hal.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.