Siemens test passagierstrein ICE 4 voor Deutsche Bahn

Siemens test nieuwe ICE 4 in klimaattunnel

Siemens test op dit moment of de nieuwe passagierstrein ICE 4 voor Deutsche Bahn bestand is tegen extreme hitte en kou. Dit doet de treinfabrikant in de de klimaat- en windtunnel van Rail Tec Arsenal (RTA) in Wenen. De eerste serie treinen gaat in december 2017 rijden in Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland.

Siemens ontving in mei 2011 een raamcontract van Deutsche Bahn voor de levering van maximaal 300 meervoudig gelede treinen. Voordat de eerste reizigers gebruik kunnen maken van dit nieuwe type trein, moet Siemens bewijzen dat de ICE 4 zelfs onder de meest extreme weersomstandigheden goed functioneert. In de klimaat- en windtunnel wordt de trein volgens Siemens blootgesteld aan klimatologische omstandigheden die de Europese normen ver te boven gaan.

Tests

Deutsche Bahn heeft Siemens de opdracht gegeven om extra tests te doen, waarbij met name wordt gecontroleerd of de HVAC-systemen van de trein (verwarming, ventilatie en luchtbehandeling) probleemloos blijven werken. Daarnaast wordt gecontroleerd of de stroomafnemer ook bij sneeuw en ijs in- en uitklapt, de ruitenwisser voor goed zicht blijft zorgen voor de machinist, de deuren soepel open en dicht gaan, de intrekbare treden goed functioneren en of de toiletten probleemloos werken.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.