Ontwerp Hyperloop, TU Delft, ontwerp: Tijmen Veldhoen

Studententeam TU Delft presenteert Hyperloop-ontwerp in Texas

Een team van ongeveer dertig studenten van de TU Delft gaat eind januari naar Texas om een computerontwerp van de toekomstige hogesnelheidstrein Hyperloop te presenteren. Het team is door naar de volgende ronde van een internationale competitie die is georganiseerd door Elon Musk, bedenker van de moderne hogesnelheidstrein en topman van Tesla Motors. Musk is tevens oprichter van SpaceX, een Amerikaans bedrijf voor ruimtetransport.

Bij het Hyperloop-systeem reizen capsules, met daarin forenzen, met hoge snelheid door een buis. Doordat de luchtweerstand in de vacuümbuis zeer laag is, kunnen de capsules met een snelheid van wel 1200 kilometer per uur door de buis worden geschoten, zo is de verwachting.

Hyperloop-concept

Musk bedacht het concept van het transportsysteem, waarbij capsules in een buis op een luchtkussen zweven. De ondernemer kwam op het idee van de Hyperloop toen hij de plannen voor een hogesnelheidslijn tussen San Fransisco en Los Angeles zag, vertelt Tim Houter, leider van het Hyperloop studententeam van de TU Delft. “Hij bedacht toen dat het reizen tussen deze steden veel sneller zou moeten kunnen. Toen heeft hij het Hyperloop-concept gelanceerd.” Een reis van San Fransico naar Los Angeles zou daardoor met een Hyperloop nog maar een half uurtje duren.

Houter: “Toen Musk met het idee voor de Hyperloop kwam, zaten wij nog in het Formula Student Team Delft, waarmee we ook aan een internationale competitie deelnamen. Anderhalf jaar later organiseerde Musk de internationale Hyperloop-competitie. Wij zijn toen meteen gestart met de werving van studenten voor ons team. We hadden bijna tweehonderd aanmeldingen. We hebben daaruit de meest gemotiveerde en gepassioneerde studenten gekozen.”

Computermodel

“In februari presenteren we ons computermodel in Texas. Dit ontwerp is zo gedetailleerd dat hierin ieder moertje, boutje en kabeltje is vastgelegd. Ons ontwerp onderscheidt zich doordat de capsules op een magnetisch veld zullen zweven. Het zweven op een magnetisch veld is voor de aanleg van de infrastructuur goedkoper en verbruikt minder energie.”

SpaceX zal op basis van de modellen meerdere studententeams selecteren die de Hyperloop mogen gaan bouwen. Als het team van de TU Delft wordt geselecteerd, dan starten de studenten meteen aan de bouw zodat ze in de zomer van 2016 mee kunnen doen aan de competitie in Californië.

Onderhoudskosten

Volgens Houter is de bouw van een Hyperloop-infrastructuur ook in Nederland mogelijk. “Je hebt voor de aanleg van de Hyperloop-infrastructuur minder oppervlakte nodig dan voor een reguliere spoorverbinding omdat de Hyperloop-buis op pilaren wordt geplaatst. Daardoor heb je alleen de grond voor de pilaren nodig. Je zou deze zelfs over een boerenland kunnen bouwen, omdat de Hyperloop vrijwel geluidsloos is.”

Ook kan de spoorsector flink in onderhoudskosten besparen, verwacht de student. “Doordat de capsule in een buis op een magnetisch veld zweeft, is er geen mechanisch contact wat normaal gesproken tot slijtage leidt. Dat betekent dat er weinig onderhoudskosten en lopende kosten zijn als een Hyperloop-transportnetwerk eenmaal gerealiseerd is.”

Presentatie project

Voordat het studententeam naar Texas afreist, geeft ze op 22 januari om 19.30 uur nog een presentatie over het project in het Auditorium van de TU Delft. Meer informatie over het Hyperloop-model is te vinden op de website van het studententeam en de Facebook-pagina.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.