Intercity Direct, Traxx-locomotief, NS, station Breda

ILT: geen verbod op rijtuigen Intercity Direct

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) ziet geen aanleiding om de rijtuigen die worden gebruikt voor de Intercity Direct te verbieden. Dat meldt staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. ILT deed onderzoek naar de veiligheid van de rijtuigen, nadat NS een extra veiligheidsinstructie naar het rijdend personeel had gestuurd. Daarin waarschuwde de spoorvervoerder dat de rijtuigen bij ongelijkmatige bezetting in elkaar kunnen bufferen.

NS verstrekte op 15 oktober een veiligheidsbericht aan het rijdend personeel van Intercity Direct-treinen die in ‘Sandwichbedrijf’ rijden. Daarin stond dat met een extreem volle trein waarvan één rijtuig is ontruimd niet verder gereden mag worden dan het eerstvolgende station.

“Dat heeft inderdaad te maken met hoogteverschillen bij ongelijkmatige bezette rijtuigen”, schrijft Dijksma aan de Tweede Kamer. “NS heeft mij geïnformeerd dat zij de kans op overbufferen op nagenoeg nul inschat.” Volgens ILT zijn er geen overtredingen van de wet- en regelgeving aangetroffen en functioneert het veiligheidsbeheersysteem van NS correct. Aanvullende maatregelen zijn daarom niet nodig, aldus de Inspectie.

Veiligheid

De zaak was aanhangig gemaakt door reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die ILT verzocht om onderzoek te doen naar de onderhoudstoestand en de veiligheid van de rijtuigen die op de HSL Zuid en in de IC Benelux rijden.

De Intercity Direct wordt al geruime tijd geplaagd door incidenten. Op 22 oktober strandde een trein tussen Schiphol en Rotterdam vanwege een warmgelopen aspot, de verbinding tussen een as en het draaistel. Volgens Dijksma was deze nog niet gebroken. Een warmgelopen aspot vergroot de kans op ontsporing. Naar aanleiding van een ontsporing van een goederentrein bij Borne in november 2013 is het aantal hot box detectiesystemen uitgebreid. “Mede als gevolg hiervan was het aantal ontsporingen per treinkilometer in 2014 het laagst sinds 2007”, aldus de bewindsvrouw.

Veiligheid

Voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV zegt in een reactie op het oordeel van ILT bezwaar te hebben tegen het feit dat ze aangeeft dat de procedures goed liepen. “De papierwinkel is in orde, dus de veiligheid is ook in orde zo wordt geredeneerd”, zo stelt hij. “Ik vind het een hoog ‘wij van wc-eend’-gehalte als NS zijn eigen veiligheid mag toetsen. NS heeft grote moeite om zijn materieel op de baan te houden. Daardoor zou de verleiding groot kunnen zijn om treinen toch te laten rijden.”

Lees ook:

Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “ILT: geen verbod op rijtuigen Intercity Direct”

Karel|07.12.15|15:35

Laat DB/Arriva de HSL maar overnemen, NS faalt alleen maar!

Lars Vervoort|10.12.15|10:22

is er überhaupt nog iemand die de mening van ILT serieus neemt na het Fyra debacle?

John rdam|10.12.15|15:30

Is er überhaupt nog reden om serieus in te gaan op welke misstand dan ook die door de maatschappij voor beter OV wordt aangekaart?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.