Ontspoorde hogesnelheidstrein TGV in Frankrijk

Machinist treinongeluk TGV: niet te hard gereden

De machinist van de hogesnelheidstrein TGV die zaterdag ontspoorde bij Straatsburg reed niet te hard. Dat heeft hij maandag tegenover justitie verklaard. De Franse minister Ségolène Royal van Milieu zei zaterdag dat de trein ontspoorde omdat de TGV met een te hoge snelheid zou hebben gereden. Bij het ongeluk kwamen elf mensen om het leven en raakten 42 passagiers gewond.

Justitie stelde maandag bij een persconferentie dat de machinist zeer ervaren is en heeft verklaard zich aan de snelheid te hebben gehouden. De trein zou tijdens het ongeluk 176 kilometer per uur hebben gereden, melden Franse media. De zwarte doos moet hier nog uitsluitsel over geven.

Testrit

Treintechnici voerden zaterdag een testrit uit op een nieuw deel van de hogesnelheidslijn dat nog niet in gebruik was genomen. Dit traject verbindt de Baurecourt (Moselle) met Vendenheim. Het ging om toezichthouders en technici van spoorwegmaatschappij SNCF die verantwoordelijk zijn voor de laatste tests voordat de lijn zou worden goedgekeurd. Er waren ook familieleden van de technici aan boord, waaronder kinderen. Er kwamen geen kinderen om bij het ongeluk. Wel raakten enkelen van hen lichtgewond.

De trein ontspoorde en vloog in brand. De locomotief belandde in het Marne-Rijnkanaal. Vier gewonden verkeren nog in kritieke toestand. Mogelijk kan het dodental nog oplopen. Het gaat het om het derde grote treinongeluk in drie jaar tijd na die van Brétigny-sur-Orge (7 doden in 2013) en Denguin (veertig gewonden in 2014).

Lees ook:

‘Hogesnelheidstrein TGV ontspoorde door te hoge snelheid’

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Machinist treinongeluk TGV: niet te hard gereden”

Antoine Berben|19.11.15|11:55

Vooralsnog wacht ik de resultaten van het uitlezen van de zwarte doos toch maar liever af dan me maar te baseren op de uitlating van de bestuurder. Er was immers die middag wel meer mis met deze hele rit zo hadden zich helemaal geen familieleden van personeel in de trein mogen bevinden heb ik toch ergens gelezen.

Peter Vandermark|19.11.15|13:36

Ik neem aan dat de test inhield dat de toegepaste TVM en ETCS treinbeheersingssystemen waren uitgeschakeld? Indien niet, waarom grepen die niet in?

Eduard de Jong|19.11.15|22:10

Vandaag (19/11) heeft SNCF als resultaat van onderzoek een snelheidsdiagram gepresenteerd, waaruit blijkt dat de testtrein op de plaats van het ongeluk met een snelheid van 243 km/u heeft gereden in plaats van met de ter plaatse toegestane snelheid van 176 km/uur. Bovendien is gebleken, dat de machinist de remprocedure 1 km te laat heeft ingezet. Op het moment van de ontsporing bevonden zich 7 (zeven!) personen in de bestuurderscabine.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.