Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil

Door hoogteverschillen tussen de rijtuigen van de Intercity Direct, die ontstaat door de ongelijke bezetting van reizigers, kunnen de buffers van deze rijtuigen in elkaar haken. Omdat dit veiligheidsrisico’s met zich meebrengt, heeft NS het rijdend personeel een extra veiligheidsinstructie gegeven. Als de bezetting van het aantal reizigers in de rijtuigen te veel afwijkt dan moeten deze treinen zelfs worden ontruimd, blijkt uit een  intern memo van NS.

In een memo van 12 oktober meldde NS zelfs nog aan haar personeel dat de ‘overbuferring’  tot ontsporing kan leiden. Volgens woordvoerder Ton Boon is dat veiligheidsbericht inmiddels ingetrokken. “We hebben deze instructie gegeven om een theoretisch risico helemaal uit te sluiten. Nu rijden wij sinds een tijdje in sandwichbedrijf met een dubbele tractie. Daarbij hoort deze veiligheidsinstructie om te voorkomen dat dit risico ontstaat.”

Onderzoek

Mochten er extreem grote verschillen zijn in passagiers tussen de twee rijtuigen van de Intercity Direct, dan dient het volle rijtuig te worden ontruimd. Daarna wordt de trein opgeheven op het station waar de trein op dat moment staat of het eerstvolgende station als de trein rijdt. “Een sandwichtrein is overbeladen wanneer na verspreiding van reizigers over de gehele trein meer dan honderd reizigers noodgedwongen moeten staan vanwege onvoldoende zitplaatscapaciteit”, schrijft NS aan haar personeel.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV, die deze zaak aanhangig heeft gemaakt, heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) verzocht om onderzoek te doen naar de onderhoudstoestand en de veiligheid van de oude rijtuigen die op de HSL Zuid en in de IC Benelux rijden. Tijdens het onderzoek zou er een rijverbod afgekondigd moeten worden, vindt de reizigersorganisatie. Voorzitter Rikus Spithorst is niet onder de indruk van het intrekken van het veiligheidsbericht van 12 oktober door de NS en vindt dat de onderste steen naar boven moet komen.

Sandwichbedrijf

De Intercity Direct wordt al langere tijd geplaagd door incidenten. Dinsdag werd er een trein ontruimd vanwege rookontwikkeling door vastgelopen remmen en eerder strandde een trein tussen Schiphol en Rotterdam, waardoor gedurende zeven uur geen treinverkeer op de HSL mogelijk was. Volgens Voor Beter OV ging het om breuk in de verbinding tussen een wielstel en een rijtuig, ook wel aspot genoemd. De NS zegt dat het om een vastgelopen lager ging.

De NS heeft er juist voor gekozen om de treinsamenstelling van de Intercity Direct van ‘Getrokken rijden’ naar ‘Sandwichbedrijf’ te veranderen om de betrouwbaarheid te verbeteren. Eerst moest de locomotief aan het einde van elke rit omrijden om te keren. Dit proces levert in de praktijk regelmatig problemen op waardoor de dienstregeling wordt ontregeld.

Marieke van Gompel

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

11 reacties op “Rijtuigen Intercity Direct kunnen in elkaar haken door hoogteverschil”

Jeroen de Vries|14.11.15|16:37

Deze rijtuigen rijden al in Nederland sinds de jaren ’80. Waarom zijn er ineens problemen met hoogteverschillen door de ongelijke bezetting?

Sjoerd Ydema|19.11.15|10:52

Kan dit niet simpel opgelost worden door de in de rijrichting achterop lopende (duwende) locomotief uit te schakelen? Dan wordt ook deze mee getrokken, waardoor de koppelingen over de hele treinlengte strak blijven staan en de buffers niet langs/over elkaar heen kunnen bewegen.

Michiel ten Broek|19.11.15|10:57

Met een gesleepte locomotief achterop mag geen 160 km/h gereden worden, ik meen vanwege onvoldoende beremming.

Michiel ten Broek|19.11.15|11:05

Met een gesleepte locomotief achterop mag geen 160 km/h gereden worden; naar ik meen omdat dan de beremming onvoldoende is.

Cok Hoefnagel|19.11.15|12:30

De buffers, ik heb ze nooit nagemeten, zijn naar mijn beshceinden mening tenminste 15 cm. Dat zou inhouden dat een te zwaar beladen wagen, 7.5 cm zakt ten opzichten van een minder zwaar beladen wagen om überhaupt de mogelijkheid van “overbufferen” te creeren. Mijns inziens is dit een broodje Aap verhaal.

Henk Derksen|19.11.15|13:20

wat een fantastisch onzin verhaal. rijtuigen worden in de ontwikkelingsfase uitvoerig getest op o.a. dit fenomeen en op de tekentafel wordt hier al naar gekeken.
Lastig uitstappen als je in een overvol ijtuig zit??

Peter Vandermark|19.11.15|13:33

Wat zijn de reeele gebeurtenissen waarop dit wat fantastische verhaal is gebaseerd? UIC-X rijtuigen van 26,4 m over de buffers zijn standaardwagens in gebruik sinds de Jaren vijftig. Nooit gehoord van overbufferen, in ogenschouw nemend dat trek-duw werk eveneens sinds die tijd is uitgevoerd in centraal Europa. Heiliger dan de paus sort van attitude.

Tjerk Bekius|19.11.15|19:12

we slaan tegenwoordig erg door met deze onzin, moet er weer iemand extra geld verdienen.

Rob Kerner|19.11.15|20:33

kan het niet zo zijn dat er bij de HSLzuid andere hellingshoeken zijn waardoor een trein die een helling afrijd, met een lok achterop op bepaalde punten maar net buffer aan buffer rijden? of gaat het om bochtenwerk? dat zou toch niet uit mogen maken omdat bochten bij wissels e.d. overal erg krap zijn, en de buffers dan altijd ver uit elkaar komen. Dus volgens mij gaat het om hoogte verschillen. Dat kan ook verklaren waarom er nu problemen zijn, die er de afgelopen 30 jaar niet zijn geweest.

Rob Van Esseveldt|20.11.15|00:40

Ik val echt van mijn stoel van deze onzin. Ten eerste rijdt de IC-Direct bijna altijd met lege stoelen door het land vanwege de slechte betrouwbaarheid en je zult tenslotte je vliegtuig maar moeten halen…
Ten tweede; van die paar mensen die er dan wel inzitten zakken de buffers ongelijk tegen elkaar? En dan de trein maar opheffen ? Dan rijdt hij nog minder..
Als het dan echt zo precair is met die buffers, zet dan in elk rijtuig 2 mensen. Dan is de trein ook netjes gelijkmatig beladen…

Alfred Kleijn|20.11.15|19:01

Dus als blijkt dat het ene rijtuig propvol zit en het volgende helemaal leeg is mag de trein niet verder rijden. Wat een onzin! Dan moet de conducteur toch gewoon zorgen dat een aantal reizigers van de volle naar de lege wagon verkast?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.