Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken

De NS voert sinds afgelopen zomer tests uit, waarbij twee locomotieven worden ingezet bij de Intercity Direct. De locomotieven, één voor en één achter, trekken afwisselend de rijtuigen van de trein. De huidige Intercity Direct-treinen tussen Amsterdam en Breda hebben één locomotief die aan het einde van elke rit moet worden omgereden zodat de trein kan keren. Dit proces levert regelmatig problemen op waardoor de dienstregeling wordt ontregeld. Met twee locomotieven komt dit euvel minder vaak voor.

De treinen rijden nu zonder passagiers om te testen of de treinen goed presteren en of alle processen op orde zijn. Uit de proeven blijkt dat de samenstelling van twee locomotieven de treinen betrouwbaarder maakt. Uiteindelijk worden alle Intercity direct treinen, dus ook de huidige tussen Amsterdam en Breda, voorzien van deze tweede locomotief voor een betrouwbaarder treindienst op dit traject.

Uitval Intercity Direct

Binnenkort kunnen reizigers drie keer per uur met een Intercity Direct reizen: twee keer per uur tussen Amsterdam en Breda en met deze derde trein tussen Amsterdam, Schiphol en Rotterdam. Straks worden dit in totaal vier treinen per uur.

De Intercity Direct valt regelmatig uit. Soms is een defecte trein de oorzaak, of zijn er problemen met het spoor op de HSL of de Schiphollijn. In het eerste halfjaar van 2015 alleen al hebben de treinen op de HSL op tien dagen ernstige last gehad van weersomstandigheden of stroomstoringen met uitval tot gevolg.

Storingen terugdringen

Door te rijden met een extra locomotief wil NS de Intercity direct betrouwbaarder maken voor de reiziger. Minder handelingen en een simpeler proces moeten leiden tot minder uitval. In 2014 is een speciaal team ingericht waarin alle partners op de HSL, zoals NS en ProRail, samenwerken om het aantal storingen verder terug te brengen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken”

Wil van den Hurk|01.10.15|14:26

Als er destijds nou eens gekozen was voor een betrouwbare comfortabele trein zoals de Thallys dan hadden die treinen al jaren op de HSL kunnen rijden zonder gestuntel van loc voor achter of wel of niet met een Stuurstandrijtuig.
Maar nee, het wiel moest toch maar weer opnieuw uitgevonden worden bij de z.g. deskundigen. Wat een verspilling van tijd en geld.

Peter Vandermark|01.10.15|16:49

Ongelofelijk dat voor dit inefficiente soort van treinrijden wordt gekozen, zeker als je ziet dat een Traxx makkelijk in staat is zo’n trein te rijden. Is het niet beter om maar bij de SNCF naar oude TGV-PSE stellen te gaan kijken, die grondig op te knappen en dan daar mee te gaan rijden? Gaat nog harder ook en de ICR’s met hun stuurwagens komen vrij voor dienst in Nederland. Wat een nonsens!

MARCO HEINIS|01.10.15|20:55

Kijk eens naar Oostenrijk met hun Railjet project, een Loc met een aantal rijtuigen en een stuurstand rijtuig allemaal in de moderne kleuren tot één geheel, is weer wat anders dan het geel met blauw.

Hubert Mulder|28.11.15|11:18

Al vaker gezegd, haal andere treinen van de plank bij de fabrikanten, voorbeelden genoeg zoals de Railjet een hypermoderne trein dat met beproefde getrokken en duw rijtuigen goedgekeurd is voor 230 km/u, nee wij doen het met onze bekende rijtuigen en zetten de nieuwe nu al verouderde traxx loc met max 160 km\u en noemen hen ICD. Systeem werkt niet zo denderend dus plakken wij maar een extra traxx loc aan de achterkant. Wat een onnozele geld verspilling van de NS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.