Régio 2N, Bombardier, Frankrijk

Nieuwe Franse treinen te hoog voor spoortunnel

De recent aangeschafte Bombardier-treinen van de Franse spoorwegmaatschappij SNCF zijn te hoog voor de tunnel tussen de Franse grensplaats Menton en het Italiaanse Ventimiglia. Dat betekent dat reizigers voor de tunnel moeten overstappen op een andere, kleinere trein. Het is de tweede tegenvaller met deze trein voor de Franse spoorwegen, want de treinen bleken eerder al te breed voor sommige perrons.

Het gaat om de Regio 2N-dubbeldekkertreinen. Deze zouden 125 kilometer moeten rijden tussen Les Arcs – Draguignan in Frankrijk en Italië, maar zijn een paar millimeter te hoog voor de tunnels bij de grensstreek. Dat ontdekte de regionale krant Nice Matin. Dit najaar worden de tunnels op de route bijgevijld zodat de treinen er in de toekomst toch doorheen kunnen.

De betreffende treinen bleken vorig jaar al te breed voor verschillende perrons op regionale trajecten. Dat kwam omdat de Franse spoorbeheerder RFF verkeerde informatie had doorgegeven aan de SNCF. De benodigde verbouwing van 1300 perrons kostte 50 miljoen euro.

Auteur: Redactie

2 reacties op “Nieuwe Franse treinen te hoog voor spoortunnel”

Arco Sierts|22.07.15|14:11

Bijvijlen?!? Het lijkt me meer voor de hand liggend dat de rails wat lager wordt gelegd :)

Antoine Berben|23.07.15|14:29

Met de Franse slag dus!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.