
Nieuwe NS-Sprinters trekken sneller op en krijgen stopcontacten
NS heeft woensdagavond het contract getekend met de Zwitserse treinenbouwer Stadler voor de levering van in totaal 58 nieuwe Sprinters van het type Flirt. De nieuwe Sprinters kunnen sneller optrekken en gebruiken minder stroom. De treinen zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers en krijgen zowel in de eerste als tweede klascoupés stopcontacten met USB-aansluiting.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.
Bent u al abonnee?
Jammer genoeg zijn de SLT treinstellen niet echt geschikt voor het ETCS systeem. Van de 9 stellen die er mee uitgerust zijn, zijn er alweer 7 in originele staat terug gebracht. Reden: Weer een nieuw drama en dat heeft NS liever niet in de pers.
Het betreft 10 SLT treinstellen die voor de ERTMS pilot Amsterdam-Utrecht tijdelijk waren voorzien van een ETCS installatie. Tijdens de pilot heeft NS, samen met ProRail en goederenvervoerders, ervaring opgedaan met het rijden van een dienstregeling onder ERTMS.
Per 31 maart is het rijden onder ERTMS met SLT treinstellen voor de pilot beëindigd. Vanaf 1 april worden de treinstellen weer teruggebouwd naar de oorspronkelijke configuratie.
Zie ook http://www.ertmspilot.nl
ik hoop, dat die mooie nieuwe treinstellen inderdaad voor korte afstanden worden ingezet, want als de stoelen net zo “hard” zitten, als in de SLT-treinstellen, dan zou er niet graag een uur op willen zitten. Comfort is dan ver onder de maat.