Flirt-trein, Sprinter, Stadler, NS

Nieuwe NS-Sprinters trekken sneller op en krijgen stopcontacten

NS heeft woensdagavond het contract getekend met de Zwitserse treinenbouwer Stadler voor de levering van in totaal 58 nieuwe Sprinters van het type Flirt. De nieuwe Sprinters kunnen sneller optrekken en gebruiken minder stroom. De treinen zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers en krijgen zowel in de eerste als tweede klascoupés stopcontacten met USB-aansluiting.

De extra Sprinters zijn nodig, omdat NS niet genoeg treinen heeft door met name het behoud van de OV-studentenkaart, die vanaf 1 januari 2017 ook wordt verstrekt aan minderjarige MBO-scholieren.

Sprinters

De Sprinters van Stadler zijn echte forensentreinen met zowel zit- als staplaatsen en zoveel mogelijk doorkijk door de trein, zodat klanten zich veilig voelen en eenvoudig zien waar nog plek is of waar de conducteur is. Deze voertuigen rijden al met succes in diverse landen en is, met deze order erbij, al 1.094 keer verkocht.

“Vanaf eind 2016 kunnen we dankzij de snelle levering door Stadler onze reizigers extra Sprinters bieden die van alle gemakken zijn voorzien. De treinen zijn bovendien energiezuinig waardoor we minder stroom gebruiken. Vanaf december 2016 moeten ze gaan rijden op diverse plekken in het land”, aldus projectmanager Tom de Groot  van NS.

ERTMS

Het gaat om 33 treinstellen bestaande uit 3 rijtuigen en 25 treinen van 4 rijtuigen. De treinen zijn voorbereid voor het gebruik van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS. De treinen hebben ongeveer tienduizend zitplaatsen en handgrepen bij staplaatsen.

NS is op dit moment bezig met een grootschalige modernisering van haar treinmaterieel. Zo wordt een deel van de 416 VIRM-dubbeldekkers de komende jaren volledig gemoderniseerd in de werkplaats in Haarlem. In 2012 werden de volledig gemoderniseerde DDZ-dubbeldekkers gelanceerd.

Aanbesteding

Daarnaast tekende NS eind 2014 een contract voor 118 nieuwe Sprinters (SNG) bij treinenbouwer CAF. Deze Sprinters stromen in vanaf 2018 en zijn qua type trein vergelijkbaar met de Flirts van Stadler. Daarnaast loopt momenteel een grote aanbesteding voor nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die vanaf 2021 moeten instromen op het Nederlandse spoor.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “Nieuwe NS-Sprinters trekken sneller op en krijgen stopcontacten”

Frederick Gerards|23.04.15|10:20

Jammer genoeg zijn de SLT treinstellen niet echt geschikt voor het ETCS systeem. Van de 9 stellen die er mee uitgerust zijn, zijn er alweer 7 in originele staat terug gebracht. Reden: Weer een nieuw drama en dat heeft NS liever niet in de pers.

Marcel Voskamp|23.04.15|11:19

Het betreft 10 SLT treinstellen die voor de ERTMS pilot Amsterdam-Utrecht tijdelijk waren voorzien van een ETCS installatie. Tijdens de pilot heeft NS, samen met ProRail en goederenvervoerders, ervaring opgedaan met het rijden van een dienstregeling onder ERTMS.
Per 31 maart is het rijden onder ERTMS met SLT treinstellen voor de pilot beëindigd. Vanaf 1 april worden de treinstellen weer teruggebouwd naar de oorspronkelijke configuratie.

Zie ook http://www.ertmspilot.nl

Jan Reijnders|23.04.15|13:38

ik hoop, dat die mooie nieuwe treinstellen inderdaad voor korte afstanden worden ingezet, want als de stoelen net zo “hard” zitten, als in de SLT-treinstellen, dan zou er niet graag een uur op willen zitten. Comfort is dan ver onder de maat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.