Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

Minder treinen staan stil op HSL door communicatiestoring ERTMS

Het aantal keren dat er een communicatiestoring van het ERTMS-systeem op de hogesnelheidslijn heeft plaatsgevonden, is in het vierde kwartaal van 2014 afgenomen tot 14. In het derde kwartaal kwam dit nog 59 keer voor. Ook is er een afname te zien in het aantal treinen dat als gevolg van deze storingen stil is komen staan (van 85 naar 43 procent). Dat staat in de voortgangsrapportage over HSL Zuid van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Door het verlies van de dataverbinding tussen de trein en de baan kan het treinverkeer stil komen staan.

Al sinds 2011 heeft de HSL te maken met verlies van de ERTMS dataverbinding tussen de trein en de baan. Dit kan leiden tot vertragingen en uitval van het treinverkeer. Sinds die tijd werkt het ministerie samen met ProRail en andere betrokken partijen aan maatregelen om de uitval te verminderen.

In oktober 2014 zijn er twee belangrijke wijzigingen doorgevoerd in de infrastructuur die de impact van kortstondig verbindingsverlies, zoals uitval van treinen, beperken. De eerste resultaten laten een daling zien in het aantal verstoringen en de gevolgen voor het treinverkeer hiervan. In het vierde kwartaal kwam het veertien keer voor dat de dataverbinding weg viel. In zes van de gevallen kwam er daarbij een trein stil te staan.
Verbindingverlies HSL Zuid, bron: ministerie van Infrastructuur en Milieu

Resultaten

Hoewel de korte periode van drie maanden nog niet representatief is, stemmen de resultaten van het laatste kwartaal 2014 hoopvol. Op jaarbasis is er nog geen afname te zien. In 2014 viel de dataverbinding 161 keer weg, waar dat in 2013 146 keer voorkwam. In vergelijking met 2011 en 2012 is er wel een flinke afname, toen kwam dit nog respectievelijk 385 en 342 keer voor.

In absolute zin kampen de TRAXX-locomotieven vaker met verbindingsverliezen dan de Thalys-voertuigen, meldt het ministerie in het rapport. De hinder van de TRAXX-locomotieven valt echter relatief lager uit vanwege het hogere aantal bedrijfsuren. Vooral op het noordelijke deel van de HSL kampte Thalys in het tweede half jaar van 2014 relatief veel met verbindingsverliezen. Deze kwamen vooral in de maand augustus voor waarin Thalys hinder ondervond van een wijziging in het communicatiesysteem GSM-R en ook externe factoren een negatieve invloed hadden op de prestaties.
Verbindingverlies HSL Zuid, TRAXX en Thalys, bron: ministerie van Infrastructuur en Milieu

Reizigers

Het ministerie meldt verder dat het aantal reizigers dat gebruikmaakt van de hogesnelheidslijn, in het derde en vierde kwartaal van 2014 is toegenomen. Het aantal personen dat met de Thalys reisde, steeg in deze periode met zeven procent. Het reizigersaantal voor de Intercity Direct is in het tweede half jaar van 2014 met acht procent gestegen ten opzichte van 2013.

Thalys-treinen rijden sinds augustus 2012 gemiddeld negen keer per dag tussen Amsterdam en Parijs. Sinds 12 april 2014 rijdt NS daarnaast tweemaal per dag tussen Amsterdam en Lille en eenmaal per dag tussen Amsterdam en Brussel. Daarmee bestaan er 12 verbindingen in elke richting tussen Amsterdam en Brussel met de Thalys. De Thalys-treinen behalen een maximum snelheid van 300 kilometer per uur.

Uitbreiding

NS reed tussen 1 juli 2014 en 31 december 2014 dagelijks tweemaal per uur per richting met TRAXX-locomotieven en Prio-rijtuigen. Met datzelfde materieel reed de vervoerder vanaf 7 oktober 2013 ook twee keer per dag per richting een extra spitstrein tussen Amsterdam en Rotterdam. Deze ritten werden uitgevoerd met een maximum snelheid van 160 kilometer per uur.

Aankomend najaar komt er een derde Intercity bij die ieder uur over de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Rotterdam gaan rijden. Er komt uiterlijk in het voorjaar van 2016 een vierde Intercity bij, waardoor er tussen Amsterdam en Rotterdam een kwartierdienst ontstaat.

Frequentie

NS verzorgt sinds 1 juli 2014 in samenwerking met NMBS een treinverbinding Den Haag-Brussel over conventioneel spoor. Vanaf dienstregeling 2015 is de frequentie van deze treinverbinding uitgebreid naar 16 keer per dag. Tevens rijdt de trein van en naar Amsterdam. NS is bezig om extra materieel geschikt te maken voor vervoer over de HSL-Zuid. Dit materieel zal vanaf de dienstregeling van 2017 deels over de HSL via Breda gaan rijden.

Naast de uitbreiding van de Thalysdiensten naar Lille en Brussel komen er uiterlijk in december 2015 twee dagelijkse verbindingen tussen Amsterdam en Brussel bij. NS gaat daarnaast vanaf de dienstregeling 2017 twee keer per dag een rechtstreekse treindienst Amsterdam – Londen rijden.

Punctualiteit

HSA diende via de vervoerconcessie HSL Zuid een punctualiteit van ten minste 95 procent en een maximaal toerekenbaar uitvalspercentage te realiseren onder de 0,5 procent. HSA voldeed in 2014, net als in de vorige verslagperioden, wel aan de eerste en niet aan de laatste norm.

De uitval van met name de Intercity Direct (binnenlandse treindienst over de HSL) kende rond de zomerperiode van 2014 een piek. NS en ProRail heben daarna een zogenaamde Quick Respons Team ingericht dat maatregelen heeft getroffen om de uitval terug te dringen.

Nieuw materieel

De oorzaken van de uitval liggen zowel bij de inzet van materieel (storingen stroomafnemers) als bij de infrastructuur (wisselstoringen) als bij de interactie tussen trein en baan. Inmiddels zijn in samenwerking met de leverancier de problemen met de stroomafnemers van de locomotieven opgelost.

Verder zijn in de loop van 2014 nieuwe locomotieven ingestroomd om de treindienst betrouwbaarder te maken. De bijsturing van de treindienst bij verstoringen is verbeterd en er wordt gewerkt aan het versneld afhandelen van strandingen op de HSL. ProRail stuurt met het Programma reductie TAO’s (Trein Aantastende Onregelmatigheden) preventief op reductie van storingen op het conventionele deel van de HSL Zuid-corridor, zoals bij Breda en Watergraafsmeer.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Minder treinen staan stil op HSL door communicatiestoring ERTMS”

Arco Sierts|09.04.15|11:14

De enig juiste oplossing voor radioverbindingsproblemen is parallel-redundante radiocommunicatie. Oftewel: verstuur de telegrammen gelijktijdig via 2 of meer verbindingen. Daarmee breng je de uitval terug tot nagenoeg nul. Klant blij! Er zijn voldoende mobiele dataproviders om dat mogelijk te maken. En als je GSMR als primaire interface blijft ondersteunen is de interoperabiliteit gewaarborgd.

Boeiend is de vraag waarom dergelijke simpele en goedkope ERTMS-innovaties niet tot stand komen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.