Rhein-Ruhr-Express, Siemens, Desiro HC

Siemens haalt miljardenorder 
Rhine-Ruhr Express binnen

Siemens hat heute offiziell den Zuschlag für einen Rekord-Auftrag aus der Metropolregion Rhein-Ruhr erhalten. Die am neuen Schienenverkehrskonzept Rhein-Ruhr-Express (RRX) beteiligten Zweckverbände beauftragen Siemens mit der Lieferung von 82 Elektrotriebzügen vom Typ Desiro HC und der Wartung über einen Zeitraum von 32 Jahren. Der Desiro HC ist von Grund auf so konzipiert, dass eine effiziente […]

Siemens heeft donderdag een record-opdracht in de wacht gesleept van de metropoolregio Rhein-Ruhr. De gemeenten die betrokken zijn bij het nieuwe railtransportconcept Rhine-Ruhr Express (RRX) hebben Siemens opdracht gegeven voor de levering van 82 samengestelde Desiro HC-treinen met elektrische aandrijving en voor de levering van onderhoudsdiensten voor een periode van 32 jaar. Met een totaal volume van meer dan 1,7 miljard euro is dit de grootste regionale railtransportorder die Siemens ooit in Duitsland heeft binnengehaald.

De Desiro HC-treinen die Siemens gaat leveren zijn nieuw ontwikkelde, geavanceerde dubbeldekker-treinen. Elke trein zal uit vier wagons bestaan, 105 meter lang zijn en 400 zitplaatsen bieden. Tijdens het rijden zullen twee treinstellen aan elkaar gekoppeld zijn en samen een express-trein van acht wagons met 800 zitplaatsen vormen. Er rijden al Desiro-treinen in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Rusland, Zwitserland en Thailand, en binnen afzienbare tijd ook in Oostenrijk.

Nieuwe banen

“Dit is een enorm succes voor de railbusiness van Siemens. Met dit project worden bestaande hoogwaardige banen in Noordrijn-Westfalen veiliggesteld en nieuwe banen gecreëerd. Onze uiterst moderne trein is goed nieuws voor miljoenen forenzen in het Rijn- en Ruhrgebied in Duitslands dichtstbevolkte regio,” aldus Jochen Eickholt, directeur van de Mobility-divisie van Siemens.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Siemens haalt miljardenorder Rhine-Ruhr Express binnen | SpoorPro.nl
Rhein-Ruhr-Express, Siemens, Desiro HC

Siemens haalt miljardenorder 
Rhine-Ruhr Express binnen

Siemens hat heute offiziell den Zuschlag für einen Rekord-Auftrag aus der Metropolregion Rhein-Ruhr erhalten. Die am neuen Schienenverkehrskonzept Rhein-Ruhr-Express (RRX) beteiligten Zweckverbände beauftragen Siemens mit der Lieferung von 82 Elektrotriebzügen vom Typ Desiro HC und der Wartung über einen Zeitraum von 32 Jahren. Der Desiro HC ist von Grund auf so konzipiert, dass eine effiziente…

Siemens heeft donderdag een record-opdracht in de wacht gesleept van de metropoolregio Rhein-Ruhr. De gemeenten die betrokken zijn bij het nieuwe railtransportconcept Rhine-Ruhr Express (RRX) hebben Siemens opdracht gegeven voor de levering van 82 samengestelde Desiro HC-treinen met elektrische aandrijving en voor de levering van onderhoudsdiensten voor een periode van 32 jaar. Met een totaal volume van meer dan 1,7 miljard euro is dit de grootste regionale railtransportorder die Siemens ooit in Duitsland heeft binnengehaald.

De Desiro HC-treinen die Siemens gaat leveren zijn nieuw ontwikkelde, geavanceerde dubbeldekker-treinen. Elke trein zal uit vier wagons bestaan, 105 meter lang zijn en 400 zitplaatsen bieden. Tijdens het rijden zullen twee treinstellen aan elkaar gekoppeld zijn en samen een express-trein van acht wagons met 800 zitplaatsen vormen. Er rijden al Desiro-treinen in Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk, Rusland, Zwitserland en Thailand, en binnen afzienbare tijd ook in Oostenrijk.

Nieuwe banen

“Dit is een enorm succes voor de railbusiness van Siemens. Met dit project worden bestaande hoogwaardige banen in Noordrijn-Westfalen veiliggesteld en nieuwe banen gecreëerd. Onze uiterst moderne trein is goed nieuws voor miljoenen forenzen in het Rijn- en Ruhrgebied in Duitslands dichtstbevolkte regio,” aldus Jochen Eickholt, directeur van de Mobility-divisie van Siemens.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.