TRAXX-locomotief, NS

Bombardier draagt laatste TRAXX-locomotief over aan NS

Bombardier Transportation heeft vrijdag de laatste TRAXX-locomotief aan NS overgedragen. Dat deed de fabrikant in het Spoorwegmuseum in Utrecht. Bombardier heeft de afgelopen anderhalf jaar 19 locomotieven afgeleverd die inmiddels de Intercity Direct-diensten rijden tussen Breda, Rotterdam en Amsterdam.

De 19 locomotieven worden door NS ingezet op de HSL Zuid. Mede dankzij deze nieuwe locomotieven kan NS dit jaar al de frequentie tussen Amsterdam en Rotterdam verhogen naar drie keer per uur en vanaf 2016 naar vier keer per uur.

Locomotieven

De locomotieven kunnen rijden op zowel 1,5 kV (Hoofdrailnet), 3 kV (België), 25 kV (HSL) als 15kV (Duitsland) met een maximumsnelheid van 160 km per uur. De locomotieven zijn voorzien van ERTMS en beschikken over energiemeters, die machinisten helpen spaarzaam om te gaan met energie.

Een op afstand toegankelijk diagnosesysteem biedt de mogelijkheid om de prestaties van de locomotief nauwlettend in de gaten te houden en eventuele afwijkingen vroegtijdig te signaleren. De nieuwe locomotieven van NS maken deel uit van het TRAXX-platform, waarvan wereldwijd meer dan 1.800 goederen- en passagierslocomotieven verkocht zijn en meer dan 1.500 in gebruik zijn.

Levering

“De TRAXX-locomotieven zijn belangrijke werkpaarden en hebben zich volop bewezen. Wij zijn Bombardier erkentelijk voor de constructieve samenwerking om de locomotieven snel geleverd te krijgen, zodat onze reizigers er elke dag weer op kunnen rekenen”, aldus Maurice Unck, directeur Communicatie en Strategie van NS.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.