Sprinter, CAF, NS, trein

CAF en Stadler gaan Sprinters leveren aan NS

NS koopt definitief 118 nieuwe Sprinters bij de Spaanse treinenbouwer CAF. De Sprinter Nieuwe Generatie (SNG), zoals de trein gaat heten, gaat naar verwachting in 2018 rijden op het Nederlandse spoor. NS wil daarnaast 60 Sprinters van het type Flirt bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler.

CAF gaat treinen van het type Civity leveren die nu al in meerdere landen rijden. De treinenbouwer CAF kwam als beste uit de bus in een Europese aanbesteding van NS en het contract is inmiddels definitief getekend. Contractwaarde voor de 118 treinen is ruim 500 miljoen euro. NS heeft de mogelijkheid om in de toekomst aanvullende orders te plaatsen. CAF haalde deze week ook een opdracht binnen voor het leveren van trams voor de Uithoflijn.

Toegankelijke treinen

De treinen voldoen aan alle eisen en worden net als de nieuwste NS-Sprinters (SLT) transparant met brede deuren voor veel in- en uitstappers, energiezuinig en toegankelijk voor rolstoelgebruikers (inclusief een rolstoeltoegankelijk toilet).

NS heeft door reizigersgroei en diverse andere omstandigheden al eind 2016 extra Sprinters nodig. Om hier op in te spelen is NS dan ook voornemens om ongeveer 60 extra Sprinters te bestellen bij de Zwitserse fabrikant Stadler. Ook deze moderne nieuwe treinen worden transparant, toegankelijk voor rolstoelgebruikers en hebben een rolstoeltoegankelijk toilet. De trein van het type Flirt rijdt al met succes in diverse landen.

Toegankelijke treinen

“Door de aanschaf van in totaal ongeveer 180 nieuwe Sprinters, de aanschaf van de nieuwe Intercity’s en door de modernisering van treinen kunnen we de reiziger tijdens de komende concessieperiode (2015-2025) nieuwe en comfortabele treinen bieden. Ook spelen we zo actief in op de krapte in met name de drukke ochtendspits”, aldus financieel directeur Engelhardt Robbe van NS.

NS is voor de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) gestart met een aanbesteding. Deze nieuwe intercity’s zijn flexibel inzetbaar zijn op de Hogesnelheidslijn en het Hoofdrailnet. De afgelopen periode zijn de vier treinenbouwers geselecteerd die deze klus aankunnen en treinen kunnen leveren per 2021. De eisen zijn onder meer gericht op voldoende capaciteit, bewezen technologie en toegankelijkheid voor rolstoelers en voor bijvoorbeeld (oudere) reizigers die slecht ter been zijn. NS gaat nu een traject in waarbij de geselecteerde leveranciers met biedingen gaan komen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.