Treinbotsing, Linkebeek, België

Treinbotsing België veroorzaakt door herfstbladeren op spoor

In het Belgische Linkebeek is maandagmiddag een werktrein in botsing gekomen met een reizigerstrein. Daarbij zijn ongeveer zestien personen lichtgewond geraakt. Het treinongeluk werd veroorzaakt door bladeren op het spoor. Dat heeft de Belgische justitie bekendgemaakt.

De reizigerstrein was met ongeveer 40 passagiers onderweg van Aalst naar Eigenbrakel en had net het station van Linkebeek verlaten toen het ongeluk gebeurde. Bij de botsing raakten 16 personen lichtgewond, waaronder de bestuurder van de werktrein.

Herfstbladeren

Uit de eerste bevindingen van het onderzoek blijkt dat de bladeren op het spoor het ongeluk hebben veroorzaakt. Als treinen over blaadjes op het spoor rijden, dan ontstaat er een pulp die de rails erg glad maakt. Zowel de passagierstrein als de werktrein zouden over deze bladeren zijn gegleden, zo meldt Belgisch dagblad De Morgen.

Beide sporen werden maandag na verloop van tijd vrijgegeven. Het wegslepen van de passagierstrein vanuit Linkebeek naar Schaarbeek veroorzaakte dinsdagochtend wel nog ernstige hinder op de oostelijke ringlijn 26 rond Brussel. De Belgische politie heeft het spoor waarop het ongeluk gebeurde dinsdag opnieuw buiten dienst gesteld. Daardoor kan het treinverkeer tussen Brussel-Zuid en Sint-Genesius-Rode maar over één spoor rijden. Dit leidt tot vertragingen in het treinverkeer. Het spoor zal worden vrijgegeven zodra de herfstbladeren zijn opgeruimd.

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten om u de achtergronden bij het nieuws te geven en actualiteiten te duiden. 

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de actie eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Treinbotsing België veroorzaakt door herfstbladeren op spoor”

Frederick Gerards|08.11.14|15:57

Ik vind dit toch wel een erg goedkope manier, de natuur de schuld geven van de ernstige beperkingen die het Belgische spoor kent. Steeds meer Nederlandse machinisten geven hun Belgische bevoegdheden op, omdat het iedere dag 10-tallen keren fout gaat in Belgie.
Incidenten worden verdoezeld om het aantal rood-sein passages op papier lager te houden dan ze daadwerkelijk zijn. Schattingen hebben het over meer dan 2000 onterecht rood-sein passages in Vlaams-België. Zeer ernstig daar.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.