NS, trein

Alstom en CAF in race voor Sprinter Nieuwe Generatie

Treinfabrikanten Alstom en CAF zijn nog in de race in de aanbesteding van de Sprinter Nieuwe Generatie (SNG) van NS. Dat heeft NS bekendgemaakt. Na de zomer moet duidelijk zijn welke van deze twee partijen de nieuwe Sprinter mag gaan leveren. De spoorvervoerder zegt bij de aanbesteding van de nieuwe treinen uit te gaan van bewezen technologie.

De nieuwe Sprinters kunnen snel optrekken en worden geschikt gemaakt om te kunnen rijden onder ERTMS. De voertuigen worden transparant, energiezuinig en zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers. In afwachting van de komst van de nieuwe Sprinters neemt NS dit najaar tijdelijk een aantal van de dubbeldekkers met de groene bankjes (DDAR) uit de reservevloot weer in dienst. Na een kleine opknapbeurt helpen deze treinstellen de capaciteit op peil te houden tot de komst van de SNG.

Intercity’s

NS start verder met de aanschaf van nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie). Deze treinen worden volgens NS een belangrijke drager van de uitvoering van bijvoorbeeld het Programma Hoogfrequent Spoor (PHS), de Lange Termijn Spooragenda en de integratie van de HSL met het Hoofdrailnet. Bij de aanschaf van de treinen wordt ook uitgegaan van bewezen technologie. Deze treinen komen per 2021 in dienst op de hogesnelheidslijn.

Fabrikanten met bestaande treinconcepten zouden bij NS hebben aangegeven dat zij op basis van de gestelde criteria alleen treinen kunnen aanbieden die een maximumsnelheid kennen van 200 kilometer per uur. Met een hogere maximumsnelheid kan volgens de spoorvervoerder niet meer aan eisen zoals toegankelijkheid, brede deuren en een snelle acceleratie worden voldaan. NS start deze zomer de zogeheten RFI-fase waarbij geschikte leveranciers worden geselecteerd  voor deelname aan de aanbesteding.

Modernisering

Verder wordt deze zomer gestart met de modernisering van eerste generatie VIRM-dubbeldekkers. Deze voertuigen kwamen begin jaren negentig in dienst kwamen. De eerste vernieuwde dubbeldekkers komen naar verwachting in 2016 op het spoor. Door de maatregelen worden ze nog zuiniger in het verbruik.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.