‘Onderhoud rollend materieel binnen EU liberaliseren’

Onderhoud van rollend materieel in de Europese Unie zou moeten worden geliberaliseerd. Het verbetert de kwaliteit van het onderhoud en daarmee de veiligheid op het spoor. Dat betoogde Ole Kjörrefjord van het Zweedse onderhoudsbedrijf EuroMaint, Europees marktleider in het onafhankelijk onderhoud van treinen, woensdag tijdens een bijeenkomst van Railforum Europe in Brussel.

Kjörrefjord redeneerde dat competitie tussen onderhoudsbedrijven ervoor zorgt dat de service en doelmatigheid zullen toenemen. “Uiteindelijk gaat het erom dat rollend materieel niet hapert, dat het altijd beschikbaar is tijdens spitsuren en vooral dat de betrouwbaarheid van het materieel in het algemeen toeneemt.”

Op dit moment wordt het treinonderhoud in Europa veelal uitgevoerd door staatsspoorbedrijven. Zo neemt in Nederland de NS-dochteronderneming NedTrain het leeuwendeel van het werk voor zijn rekening.

Door het onderhoud te liberaliseren, hoeft niet langer aanspraak te worden gemaakt op subsidies, stelde Kjörrefjord woensdag. Ook zou het interne transparantie creëren zodat onderhoudskosten worden gereduceerd. Verder zou het onderhoudsbedrijven motiveren om de best mogelijke onderhoudsoplossing te zoeken.

ECM-certificatie

Dit zou in hand in hand moeten gaan met de zogenaamde Entity in Charge of Maintenance-certificatie. Een ECM, de partij die het onderhoud van het materieel verzorgt en registreert, moet voldoen aan de eisen van een door een EU-lidstaat aangewezen keuringsinstantie.

In de spoorbranche wordt die ECM-certificatie steeds belangrijker omdat de huur of lease van rollend materieel de laatste jaren toeneemt. Een ECM voorkomt onduidelijkheid over wie verantwoordelijk is voor dat onderhoud.

Kjörrefjord wees tijdens zijn presentatie op de sterke afname van ongelukken met rollend materieel dat wordt onderhouden door EuroMaint. Hij stelde dat het bedrijf dat met name te danken heeft aan de aanpak.

“Wij zien onderhoud van rollend materieel als een Formule 1-achtige aangelegenheid. Bij ons werken mensen met unieke vaardigheden die op verschillende vlakken inzetbaar zijn. Als ’s nachts onverwacht een defecte trein binnenkomt, kunnen wij die meteen repareren. Alles moet tot in de puntjes geregeld zijn. Met onderlinge competitie tussen onderhoudsbedrijven kun je dat bereiken.”

Erwin Blatter

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Bart Pals

Bart Pals is hoofdredacteur van Nieuwsblad Transport, een zusteruitgave van SpoorPro.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.