Kamervragen over bomvolle ICE’s die Arnhem Centraal overslaan
Foto: Marieke van Gompel
GroenLinks-Kamerlid Kauthar Bouchallikht heeft Kamervragen gesteld aan minister Sigrid Kaag (D66) van Financiën over ICE-treinen die station Arnhem Centraal overslaan omdat ze afgeladen vol zitten met passagiers. Daardoor is er vaak geen plek meer voor reizigers uit Arnhem om op de trein te stappen en raast de trein het station voorbij.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Het is mij opgevallen dat de ICE vanaf Keulenal vol zit en zelfs enkele coupes waren afgesloten lijkt er op dat ze de reizigers bewust laten staan ; beschamend gewoon voor zo’n hoogwaardige trein en ook dat deze wel eens zonder aankondiging ter plekke dat deze van Bahnhof Deutz vertrekt i.p.v. Hbf
Het lijkt gewoon alof je een nummer ben !
https://duitslandinstituut.nl/artikel/51255/geen-opvolger-voor-succesvol-9-euro-ticket:
“succesvol 9-euro-ticket” en “De regeling was bedoeld om de burgers te compenseren voor de hoge inflatie en hoge energieprijzen.”
Bovendien https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/helft-van-de-duitsers-verkoos-trein-boven-auto-dankzij-goedkope-tickets~b71aa36c/:
“Helft van de Duitsers verkoos trein boven auto” en “heeft veel reizigers de auto uit gekregen”.
Onderbouw het dus maar, die onnodige sneer.
Uit de Eurailpress Newsletter:
Nicht nur die Popularität des bundesweit gültigen Tickets ist ungebrochen. Auch positive Klimaeffekte seien nachweisbar. Drei Monate 9-Euro-Ticket haben auf Grundlage der verlagerten Fahrten rund 1,8 Mio. Tonnen CO2 eingespart. Denn 10 % der Fahrten mit dem Ticket haben laut der Untersuchung eine Fahrt ersetzt, die sonst mit dem Pkw unternommen worden wäre.
Toch mooi neveneffect waar het niet voor bedoeld was (nl om ook treinreizigers lastenverlichting te geven).
De ellende met deze ICE A’dam-Frankfurt zal nog jaren blijven duren, want de werkzaamheden aan de modernisering van het baanvak Zevenaar-Oberhausen is nog maar net begonnen. Er zijn al wekenlange buitendienststellingen geweest en die zullen alleen nog maar frequenter gaan worden, zodat mensen met een duur kaartje via Venlo naar Dusseldorf moeten boemelen. Dat door uitval van ICE-treinstellen sinds kort vaak niet verder gereden wordt dan deze stad maakt het allemaal nog veel triester.
Tsja, het had zo mooi kunnen zijn: de ICE nonstop omgeleid over een herbouwd spoor Kranenburg – Kleve – Xanten….
@Marc: de uitbouw van het 3-de (en soms 4-de) spoor is al jaren bezig en bij Sterkenrade is er al een deel klaar. Maar nog langer dan de Baustellen op de Autobahn duurt Ausbau of Neubau van de Duitse Bahn, waarschijnlijk tot 2026. Hoewel dit begin jaren 90 is aangevraagd bij de planning van de Betuwelijn/route. Doorlooptijd is dus ruim 30 tot 35 jaar!
@A C F Sierts: inderdaad, maar Groesbeek ligt hier dwars en Nijmegen heeft deze internationale verbinding opgegeven. Maar interessant is te kijken wat wel mogelijk en nodig zou zijn om de Groesbekers te overtuigen? Een spoortunnel zoals in Nijverdal?