Een M5-metrovoertuig in Amsterdam

Brandbrief Mobiliteitsalliantie: 3 miljard extra nodig voor instandhouding infra

Er is drie miljard euro extra nodig om de infrastructuur tot 2040 op peil te houden. Dat herhalen NS-topvrouw Marjan Rintel en Steven van Eijck van de Mobiliteitsalliantie in een brandbrief aan de formerende partijen. “Het infrastructuurbudget is het afgelopen decennium afgeknepen en bij allerlei opgaven een sluitpost geweest, terwijl de vraag enorm toenam. Structurele en levensechte problemen vragen om een structurele bijdrage”, aldus Van Eijck.

Volgens de Mobiliteitsalliantie is de instandhoudingopgave de komende jaren groter dan het beschikbare budget. Het ministerie van IenW zou daarvoor jaarlijks een miljard euro tekortkomen. Tot 2040 is drie miljard euro extra nodig, vinden de vervoersbedrijven.

‘Ene gat wordt met het andere gedicht’

“Steeds waren we bezig om het ene gat met het andere te dichten. Het gaat niet lang duren voordat dit ons opbreekt. We ervaren iedere dag al wat de afsluiting van de Haringvlietbrug voor effect heeft op de maatschappij. Als we nu niets doen, gaan dit soort taferelen zich vaker voordoen. Op de weg, op het spoor, in het OV en op het fietspad.”

Hoewel mobiliteit op de formatietafel ligt, vreest de Mobiliteitsalliantie dat de onderhandelaars alleen met eenmalige potjes komen in plaats van structurele investeringen. En dat terwijl er volgens de organisatie structureel budget nodig is.

‘Budget ten onrechte gekelderd’

De 26 partners in de Mobiliteitsalliantie, organisaties uit het openbaar vervoer, de (auto)mobiliteit en het goederenvervoer waaronder de OV-bedrijven, de ANWB, Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland en de Fietsersbond, wijzen erop dat het budget voor mobiliteit en bereikbaarheid als percentage van het BBP de afgelopen jaren ten onrechte fors is gekelderd.

“En dat terwijl er tot 2030 1 miljoen woningen bijkomen en tot 2040 meer dan 1,5 miljoen Nederlanders. We kampen bovendien met een verduurzamings- en stikstofopgave. En goede bereikbaarheid is een van de sleutels voor de BBP-groei en een inclusieve samenleving. Mobiliteit van mensen én goederen is dan ook een van de pijlers van onze brede welvaart.”

Miljardeninvesteringen

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) stelde eerder in een rapport dat geplande miljardeninvesteringen in het OV en het wegennet vanwege het voortdurende thuiswerken niet langer nodig zijn. De Mobiliteitsalliantie zei vorige maand het niet eens te zijn met de conclusies omdat hier te veel naar de korte termijn wordt gekeken.

De alliantie verwijst naar de Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) van van IenW. Deze zou aantonen dat de mobiliteitsbehoefte en het aantal verplaatsingen ondanks meer thuiswerken de komende decennia met tientallen procenten toenemen. “Naast de grote uitdagingen in de beheer- en onderhoudsopgaven moeten dus ook de infraknelpunten worden opgelost om deze groei het hoofd te kunnen bieden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brandbrief Mobiliteitsalliantie: 3 miljard extra nodig voor instandhouding infra | SpoorPro.nl
Een M5-metrovoertuig in Amsterdam

Brandbrief Mobiliteitsalliantie: 3 miljard extra nodig voor instandhouding infra

Er is drie miljard euro extra nodig om de infrastructuur tot 2040 op peil te houden. Dat herhalen NS-topvrouw Marjan Rintel en Steven van Eijck van de Mobiliteitsalliantie in een brandbrief aan de formerende partijen. “Het infrastructuurbudget is het afgelopen decennium afgeknepen en bij allerlei opgaven een sluitpost geweest, terwijl de vraag enorm toenam. Structurele en levensechte problemen vragen om een structurele bijdrage”, aldus Van Eijck.

Volgens de Mobiliteitsalliantie is de instandhoudingopgave de komende jaren groter dan het beschikbare budget. Het ministerie van IenW zou daarvoor jaarlijks een miljard euro tekortkomen. Tot 2040 is drie miljard euro extra nodig, vinden de vervoersbedrijven.

‘Ene gat wordt met het andere gedicht’

“Steeds waren we bezig om het ene gat met het andere te dichten. Het gaat niet lang duren voordat dit ons opbreekt. We ervaren iedere dag al wat de afsluiting van de Haringvlietbrug voor effect heeft op de maatschappij. Als we nu niets doen, gaan dit soort taferelen zich vaker voordoen. Op de weg, op het spoor, in het OV en op het fietspad.”

Hoewel mobiliteit op de formatietafel ligt, vreest de Mobiliteitsalliantie dat de onderhandelaars alleen met eenmalige potjes komen in plaats van structurele investeringen. En dat terwijl er volgens de organisatie structureel budget nodig is.

‘Budget ten onrechte gekelderd’

De 26 partners in de Mobiliteitsalliantie, organisaties uit het openbaar vervoer, de (auto)mobiliteit en het goederenvervoer waaronder de OV-bedrijven, de ANWB, Bouwend Nederland, Transport en Logistiek Nederland en de Fietsersbond, wijzen erop dat het budget voor mobiliteit en bereikbaarheid als percentage van het BBP de afgelopen jaren ten onrechte fors is gekelderd.

“En dat terwijl er tot 2030 1 miljoen woningen bijkomen en tot 2040 meer dan 1,5 miljoen Nederlanders. We kampen bovendien met een verduurzamings- en stikstofopgave. En goede bereikbaarheid is een van de sleutels voor de BBP-groei en een inclusieve samenleving. Mobiliteit van mensen én goederen is dan ook een van de pijlers van onze brede welvaart.”

Miljardeninvesteringen

Het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) stelde eerder in een rapport dat geplande miljardeninvesteringen in het OV en het wegennet vanwege het voortdurende thuiswerken niet langer nodig zijn. De Mobiliteitsalliantie zei vorige maand het niet eens te zijn met de conclusies omdat hier te veel naar de korte termijn wordt gekeken.

De alliantie verwijst naar de Integrale Mobiliteitsanalyse (IMA) van van IenW. Deze zou aantonen dat de mobiliteitsbehoefte en het aantal verplaatsingen ondanks meer thuiswerken de komende decennia met tientallen procenten toenemen. “Naast de grote uitdagingen in de beheer- en onderhoudsopgaven moeten dus ook de infraknelpunten worden opgelost om deze groei het hoofd te kunnen bieden.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.