Virgin Trains: pas luchtvaartmodel toe op lange afstandstreinen

Pendolino trein Virgin, bron: Vigin Trains

Als het aan de Britse vervoerder Virgin Trains ligt, schakelt de spoorsector over op een model waarbij reizigers op dezelfde manier hun treinreis boeken als een vliegticket. Verder zou de exploitatie van spoortrajecten in pakketten geveild moeten worden. De ticketprijzen kunnen zo drastisch omlaag en de marktwerking neemt toe, is de overtuiging van Virgin. Werkt dit ook in Nederland?

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Virgin Trains: pas luchtvaartmodel toe op lange afstandstreinen”

Henk Angenent|13.05.19|14:18

Het NL-aanbestedingsbeleid is wel gebaseerd op het Britse, maar dit gaat toch alleen maar werken in het VK. Overigens is treinreizen daar inmiddels onbetaalbaar.
De opmerking van Arriën Kruyt dat NS de stoptreinen verwaarloost, is pertinente onzin. Zijn er niet honderden nieuwe stoptreinen aangeschaft en besteld?
Persoonlijk vind ik het vrijemarktgeleuter niets. Het spoorbedrijf moet gewoon goed werken – in het belang van de reiziger. En aangestuurd door personen/politici met verstand van zaken.

John rdam|13.05.19|15:17

NS verwaarloost de Sprintermarkt wel degelijk. Ook met nieuwe treinen blijft de dienstregeling onaantrekkelijk, vooral in de weekends en ’s avonds. Probeer bij een 30 minuten-frequentie maar eens met de Sprinter van Barendrecht naar Nieuwerkerk a.d. IJssel te reizen, of van Capelle-Schollevaar naar Zoetermeer: de overstaptijd maakt bijna de helft van de reistijd uit.
Begrijpelijk, want NS moet geld verdienen en dat lukt je niet met vervoer op korte afstanden met dure treinen met 2 man personeel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Virgin Trains: pas luchtvaartmodel toe op lange afstandstreinen | SpoorPro.nl

Virgin Trains: pas luchtvaartmodel toe op lange afstandstreinen

Pendolino trein Virgin, bron: Vigin Trains

Als het aan de Britse vervoerder Virgin Trains ligt, schakelt de spoorsector over op een model waarbij reizigers op dezelfde manier hun treinreis boeken als een vliegticket. Verder zou de exploitatie van spoortrajecten in pakketten geveild moeten worden. De ticketprijzen kunnen zo drastisch omlaag en de marktwerking neemt toe, is de overtuiging van Virgin. Werkt dit ook in Nederland?

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Virgin Trains: pas luchtvaartmodel toe op lange afstandstreinen”

Henk Angenent|13.05.19|14:18

Het NL-aanbestedingsbeleid is wel gebaseerd op het Britse, maar dit gaat toch alleen maar werken in het VK. Overigens is treinreizen daar inmiddels onbetaalbaar.
De opmerking van Arriën Kruyt dat NS de stoptreinen verwaarloost, is pertinente onzin. Zijn er niet honderden nieuwe stoptreinen aangeschaft en besteld?
Persoonlijk vind ik het vrijemarktgeleuter niets. Het spoorbedrijf moet gewoon goed werken – in het belang van de reiziger. En aangestuurd door personen/politici met verstand van zaken.

John rdam|13.05.19|15:17

NS verwaarloost de Sprintermarkt wel degelijk. Ook met nieuwe treinen blijft de dienstregeling onaantrekkelijk, vooral in de weekends en ’s avonds. Probeer bij een 30 minuten-frequentie maar eens met de Sprinter van Barendrecht naar Nieuwerkerk a.d. IJssel te reizen, of van Capelle-Schollevaar naar Zoetermeer: de overstaptijd maakt bijna de helft van de reistijd uit.
Begrijpelijk, want NS moet geld verdienen en dat lukt je niet met vervoer op korte afstanden met dure treinen met 2 man personeel.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.