ICE, Velaro D, hogesnelheidstrein, Siemens

Alstom en Siemens bereiken akkoord over fusie

Gepubliceerd op 27-09-2017 om 11:33

Alstom en Siemens hebben een akkoord bereikt over een fusie. Dat melden de treinfabrikanten in een gezamenlijk persbericht. De nieuwe onderneming gaat verder onder de naam Siemens Alstom. Het bedrijf krijgt een beursnotering in Frankrijk en een hoofdkantoor bij Parijs. De fusie heeft als doel de concurrentie aan te gaan met de Chinese concurrent CRRC, die groter is dan Siemens, Alstom en Bombardier bij elkaar.

De combinatie heeft een omzet van 15,3 miljard en een bedrijfsresultaat (ebit) van 1,2 miljard euro. Siemens krijgt vijftig procent van de aandelen in de nieuwe onderneming. Henri Poupart-Lafarge zal Siemens Alstom gaan leiden. Het directieteam zal straks uit elf leden bestaan. Topman Jochen Eickholt van Siemens Mobility krijgt “een belangrijke verantwoordelijkheid” in het nieuwe bedrijf.

Fusie

De Frans-Duitse combinatie telt straks 62.300 werknemers in meer dan zestig landen. De fusie is goedgekeurd door het bestuur van Alstom en de Raad van Toezicht van Siemens. Ook de Franse regering steunt de samenvoeging van de bedrijven. Siemens was eerder ook al in gesprek met Bombardier over een fusie, maar zonder resultaat.

“De wereldwijde markt is de afgelopen jaren significant veranderd. Een dominante speler in China heeft de marktdynamiek veranderd en digitalisatie zal een impact hebben op de toekomst van mobiliteit”, aldus topman Joe Kaeser van Siemens AG. “Door de de expert teams van Siemens Mobility te combineren met die van ons zal de nieuwe entiteit een grote waarde creĆ«ren voor onze klanten, medewerkers en aandeelhouders”, aldus topman Henri Poupart-Lafarge.

Lees ook:

Alstom en Siemens in gesprek over fusie treindivisies

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Alstom en Siemens bereiken akkoord over fusie”

Adriaan Jobse|28.09.17|16:28

Er valt straks niet veel meer te kiezen voor spoorwegmaatschappijen. Worden klanten niet juist door deze concentratie niet juist in de armen van Chinese aanbieders gedreven?

Croongetuige|28.09.17|22:24

Dat gaat in de toekomst betekenen dat 1 van de 2 wereldmerken TGV of ICE gaat verdwijnen…erg jammer! :(

Croongetuige|28.09.17|22:24

Dan gaat 1 van de merknamen ICE of TGV waarschijnlijk verdwijnen in de toekomst :( Jammer!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.