Staatssecretaris Wilma Mansveld kondigt vertrek aan

Mansveld stapt op, Sharon Dijksma beoogde opvolger

Wilma Mansveld stapt op als staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu nadat de Fyra enquêtecommissie oordeelde dat zij de Tweede Kamer onjuist informeerde over de hogesnelheidstreinen. Sharon Dijksma is haar beoogde opvolger. Mansveld lag al langere tijd onder vuur bij de Tweede Kamer, onder meer vanwege problemen bij spoorbeheerder ProRail.

Mansveld stelde tijdens de persconferentie waarin ze haar aftreden bekendmaakte dat “goede informatievoorziening cruciaal is in de politiek”. “Ik heb er steeds naar gestreefd de Tweede Kamer naar eer en geweten te informeren over elke stap die we de afgelopen jaren hebben gezet. Ik constateer dat de enquêtecommissie van mening is dat dit onvoldoende is gebeurd. Wat ik er ook van vind, dit betekent dat ik dingen niet goed heb gedaan. Een bewindspersoon is echter niet alleen verantwoordelijk voor wat hij zelf beslist maar ook voor datgene dat hij aantreft.”

Erfenis voorgangers

Mansveld zegt ook de verantwoordelijkheid te moeten nemen voor fouten van bewindvoerders voor haar. “Veel beslissingen in dit dossier zijn genomen in kabinetsperioden voor mij en die beslissingen waren onomkeerbaar. Maar het is mijn democratische plicht om met mijn aftreden de verantwoordelijkheid te nemen voor eventuele fouten van mijn voorgangers.”

President-directeur Pier Eringa van ProRail reageert op het vertrek van Mansveld: “We hebben respect voor de manier waarop de staatssecretaris haar politieke verantwoordelijkheid inzake het Fyra-dossier heeft genomen. We hebben altijd plezierig en constructief met haar samen gewerkt om de prestaties op het spoor verder te verbeteren. De samenwerking met haar opvolger willen we op deze manier voortzetten.” De samenwerking tussen Eringa en Mansveld verliep geheel niet vlekkeloos. Onenigheden werden via de media en de Tweede Kamer met elkaar uitgevochten, waarna werd vastgesteld dat de communicatie diende te worden verbeterd.

Fyra-treinen

De Fyra-treinen werden na jarenlange vertragingen eind 2012 in gebruik genomen. Maar al snel vielen diverse V250-treinen uit vanwege gebreken. Mansveld verklaarde in december 2012 aan de Tweede Kamer dat niemand dit had verwacht. Het ministerie bleek echter al langere tijd op de hoogte te zijn van problemen met de treinen, bleek uit het Fyra-rapport.

Van Toorenburg stelde dat het aan de Tweede Kamer is om consequenties te verbinden aan het feit dat zij onjuist was geïnformeerd door diverse bewindslieden. Na de presentatie van het Fyra-rapport vond er een PvdA-spoedoverleg plaats tussen partijleider Samson, minister Asscher van Sociale Zaken en Mansveld. Daarna heeft de staatssecretaris haar functie neergelegd.

Positie Mansveld

Mansveld’s positie was al geruime tijd wankel. Onlangs moest de staatssecretaris zich verantwoorden over een tekort van een half miljard bij spoorbeheerder ProRail, waarover de de Tweede Kamer niet tijdig had geïnformeerd. Een debat hierover werd geschorst omdat de Tweede Kamer vond dat de bewindsvrouw geen duidelijk inzicht kon geven in de financiën van ProRail. PVV diende aan het einde van dit debat een motie van wantrouwen in tegen de staatssecretaris.

Deze week stond het vervolgdebat gepland maar dat werd uitgesteld, omdat het niet was gelukt om alle Kamervragen die over het ProRail-dossier werden gesteld tijdig te beantwoorden. Het is de vraag wie deze vragen nu zal beantwoorden en verantwoordelijk wordt voor het zware spoordossier.

Beluister hier het commentaar dat redacteur Marieke van Gompel woensdag op BNR nadat het vertrek van staatssecretaris Mansveld bekend werd.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.