European-Hyperloop-Center Groningen

Groningen krijgt Europees Hyperloop Center

Het Europese Hyperloop Center (EHC) zal worden gebouwd in de provincie Groningen, dat daarmee de strijd om het binnenhalen van dit project heeft gewonnen van Zeeland. Het EHC moet in 2022 de eerste faciliteit in Europa zijn waar het hyperloop-transportsysteem op hoge snelheid getest kan worden.

De hyperloop is een nog jonge technologie voor het vervoer van mensen en goederen. De voertuigen verplaatsen zich in een buizensysteem middels een volledig elektromagnetisch aandrijfsysteem. De lagedrukbuizen zorgen voor de ideale omstandigheden, waardoor de voertuigen beschermd zijn tegen weer en wind en zeer energiezuinig kunnen voortbewegen. Reizen met de hyperloop is CO2-neutraal en bovendien erg snel. Een reis van Amsterdam naar Eindhoven moet met dit systeem nog slechts een kwartier in beslag nemen.

Maar voor het zo ver is, moet er nog van alles ontwikkeld worden en dat gaat onder meer in het EHC gebeuren. Belangrijk onderdeel van het te realiseren centrum is de high-speed testbaan van 3 kilometer. Het EHC krijgt ook over een Learning Center, waarin gewerkt zal worden aan Europese standaardisatie, veiligheidsnormen en de reisbeleving van passagiers. De faciliteit wordt opengesteld voor alle hyperloop-organisaties ter wereld. Tests in het EHC moeten gaan uitwijzen of de hyperloop een realistisch alternatief is voor vluchten over korte afstanden.

‘Prachtige aanvulling’

De provincie is uiteraard trots op en blij met het binnenhalen van dit project, zo blijkt uit de woorden van gedeputeerde Mirjan Wulfse. “De komst van het EHC sluit naadloos aan bij onze ambities in innovatie en duurzaamheid. Bedrijven, kennisinstellingen en overheden werken in Groningen nauw samen aan de ontwikkeling van slimme en groene mobiliteit. De hyperloop-testbaan is daar een prachtige aanvulling op. Het EHC zal Groningen internationaal op de kaart zetten als proeftuin voor slim en groen vervoer. Daarbij zorgt het ook voor meer werkgelegenheid in onze regio.”

Groningen en Zeeland waren tot het laatst met elkaar aan het strijden om het EHC binnen te halen. De beoordelingscommissie spreekt van twee erg sterke voorstellen. Er is gekeken naar planologische en bouwtechnische criteria, het regionale ecosysteem van partnerships en een financieringspakket. Uiteindelijk scoorde het Groningse plan daarbij net wat beter dan het Zeeuwse.

Open ecosysteem

Het Nederlandse Hardt Hyperloop is de initiatiefnemer van het EHC. Dit bedrijf wil in de ontwikkeling van de hyperloop zoveel mogelijk partijen met kennis op een specifiek onderdeel te betrekken. Partners van het eerste uur zijn onder andere Koninklijke BAM Groep, Tata Steel Europe en Royal IHC. Tim Houter van Hardt Hyperloop: “Het open ecosysteem van kennisdeling met meerdere private en publieke partijen is voor ons van groot belang. Het implementeren van een dermate groot project doe je niet alleen. Er is binnen Europa enorm veel kennis en gedrevenheid. Die brengen we met het EHC bij elkaar om één Europees systeem te ontwikkelen.”

Lees ook:

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding.

Bekijk de introductieaanbieding

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van SpoorPro en de vaste redacteur van Verkeersnet, het vakblad voor de mobiliteitsprofessional.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.