Conclusion railtech, bron: Janny

Licht en geluid op de perrons moet veiligheid op treinstations vergroten

Een van de publiekstrekkers op RailTech Europe 2019 in Utrecht was het interactieve spoorperron van IT-bedrijf Conclusion ForeyeT. Op een levensgroot beeldscherm werden de Intelligent Platform Clock en de Intelligent Platform Bar Lite gedemonstreerd. Beiden kunnen gebruikt worden om reizigersstromen te beïnvloeden en te monitoren en de veiligheid op perrons te vergroten. De bedenker wil het systeem implementeren op alle Europese trein- en lightrail stations.

De Intelligent Platform Bar Lite (IPBL) bestaat uit een led-lichtbalk en sensoren die geïnstalleerd zijn in de perrons van treinstations. De led-verlichting kan in iedere kleur veranderen. “Voordat een trein binnenkomt geeft de verlichting aan hoe lang de trein is en waar de deuren uitkomen. Dat maakt het instappen makkelijker, sneller en veiliger”, aldus Wouter Klijnsmit, R&D manager bij Conclusion ForeyeT. ” Wanneer de deuren dichtgaan wordt de verlichting rood. Dat betekent dat instappen niet langer is toegestaan.”

De IPBL is een nieuwe variant op de Intelligent Platform Bar waarmee in 2017 tests werden gedaan op station Schiphol. Het meest opvallende verschil is dat deze balk boven het perron hangt. De IPBL van Conclusion ForeyeT zit in de vloer verwerkt. Een van de voordelen van dit systeem is dat het eerder wordt opgemerkt door reizigers die afgeleid zijn door hun smartphone.

Slimme klok

Het andere product is de Intelligent Platform Clock (IPC) die van een normale perronklok een reisinformatiebord maakt. Groene blokjes naast de minuten op de analoge perronklok geven aan over hoeveel minuten de volgende trein vertrekt. Wanneer de trein vertraging heeft, geven rode blokjes aan hoeveel minuten later de trein aankomt. “We namen een gewone perronklok zoals die nu in Nederland gebruikt wordt en gaven hem een upgrade. Dit systeem is erg handig op stations zonder reisinformatiebord.”

De tekst gaat verder onder de foto.

Conclusion ForeyeT_SlimmeKlok, bron: Conclusion ForeyeT

De IPBL heeft nog een aantal extra opties om de veiligheid op treinstations te vergroten. “Wanneer iemand over de veiligheidslijn langs de rand van het perron dreigt te lopen kan de lichtbalk rood oplichten om de reiziger te waarschuwen dat hij voorzichtig moet zijn en beter kan terugkeren naar een veilige plek op het perron”, aldus Klijnsmit. Hij voegt er aan toe dat zijn bedrijf de IPBL ook kan uitrusten met geluidseffecten om ongevallen te voorkomen. Bij calamiteiten wijzen de lichtbalken de weg naar de nooduitgang.

Reizigersstromen

Een andere optie is het tellen van reizigers. “De IPBL heeft sensoren die gebruikt kunnen worden om bij te houden hoeveel reizigers de trein verlaten en hoeveel er instappen. Zo kan gemonitord worden waar de meeste reizigers zich verzamelen en wanneer het spitsuuur het hevigst is bijvoorbeeld. Vervoerders kunnen de informatie die de sensoren bieden, gebruiken om hun dienstverlening te verbeteren. Bijvoorbeeld om vast te stellen wanneer en waar langere treinen nodig zijn of juist kortere volstaan. De sensordata zijn ook interessant voor infrastructuurbeheerders. Zij kunnen er uit afleiden op welke plaatsen er meer capaciteit nodig is”, legt Klijnsmit uit.

Conclusion ForeyeT Intelligent Platform Bar Light (IPBC), bron: Conclusion ForeyeT

Conclusion ForeyeT start binnenkort met de certificeringsfase voor beide oplossingen. Daarna wil het bedrijf de systemen gaan installeren op perrons in Nederland en daarbuiten. Het bedrijf is hierover in gesprek met verschillende vervoerders. “We zijn op zoek naar de ideale testlocatie. Er zijn verschillende Nederlandse bedrijven die als eerste een van de oplossingen geïnstalleerd willen hebben. Maar het kan ook zijn dat een internationale spoorvervoerder de eerste wordt.”

Lees ook:

Auteur: Mykola Zasiadko

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.