Crossrail naar Moerdijk

‘Investering in Lage Zwaluwe is bijdrage aan betere ontsluiting en modal shift’

Crossrail Class66 PB13 (Ilse) rijdt met de GTS trein naar Moerdijk.Rob Dammers / Wikimedia Commons

Het spooremplacement bij Lage Zwaluwe krijgt een investering van ruim 7 miljoen euro. Dat is besloten in het kader van het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport. “Doordat daar in 2026 langere goederentreinen ontvangen kunnen worden, is een betere spoorontsluiting van het haven- en industrieterrein mogelijk”, aldus Havenbedrijf Moerdijk.

Het ministerie van IenW heeft 7.260.000 euro beschikbaar gesteld omdat de inzet van langere goederentreinen het vervoer per spoor op den duur goedkoper maakt en daarmee bijdraagt aan het stimuleren van de ‘modal shift’ van weg naar spoor op de corridor. De investering zal worden uitgesmeerd over de komende drie tot vier jaar “voor de uitvoeringskosten van de realisatie van het verlengen van twee sporen op emplacement Lage Zwale”, schrijft Havenbedrijf Moerdijk in een persbericht.

Het project maakt onderdeel uit van MIRT GVC Oost en Zuidoost (Pijler 1) en is volgens het havenbedrijf “gericht op toekomstbestendige verbindingen tussen Mainport Rotterdam en het Europese achterland.”

Port of Moerdijk zegt dat de financiële toezegging bijdraagt aan het streven om goederenvervoer per spoor verder te stimuleren. Marika Menschaar-den Hartog, directie Havenbedrijf Moerdijk, meldt dat het emplacement bij Lage Zwaluwe met het nieuwe besluit straks een van de eerste havens is die van hoofdspoornet naar de havenkant 740 meter lange treinen af kan handelen. “Dat helpt onze ambitie van duurzame groei gigantisch”, aldus Menschaar-den Hartog. De groei van het spoorverkeer in Moerdijk kan tot 2040 plaatsvinden.

“Door mee te liften op een al gepland wisselsaneringstraject zouden in 2026 de noodzakelijke sporen in Lage Zwaluwe al geschikt gemaakt kunnen zijn voor de langere treinen en daarmee in de pas
lopen met het verlengen van de sporen op het haven- en industrieterrein. Dit tegen aanzienlijk lagere kosten”, stelt het havenbedrijf.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start abonnement

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.