Een goederentrein van vervoerder LTE met een containertrein afkomstig uit China passeert over de spoorlijn Deventer, foto: ANP

Steeds meer bedrijven mijden spoorvervoer door Rusland

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om de Nieuwe Zijderoute door Rusland te mijden als reactie op de invasie van Rusland in Oekraïne. Technisch gezien is het nog mogelijk om treinen door Rusland te laten rijden, maar moreel gezien is dit niet wenselijk, concludeert een groeiend rijtje bedrijven.

Het vrachtvolume daalt. En hiervan gaat een hoop naar andere modaliteiten’, zei Martin Koubek van Metrans over de huidige situatie voor het spoorvervoer in het recent gehouden webinar van zusteruitgaves Railfreight.com en Nieuwsblad Transport over de impact van de oorlog in Oekraïne voor de Nieuwe Zijderoute.

Reactie spoorsector op oorlog

Zyxel Communications Corporations, een fabrikant van netwerkapparatuur en een grote klant van de Nieuwe Zijderoute, liet deze week weten geen producten meer vanuit China naar Europa via het spoor te vervoeren vanwege de oorlog. En ook grote logistieke dienstverleners zoals CMA, CGM, Maersk en MSC lieten weten tijdelijk geen boekingen naar Russische bestemmingen meer te accepteren.

Allrail, een non-profitorganisatie voor spoorbedrijven voor passagiersvervoer, vraagt zich af waarom de reactie van de spoorsector zo laat komt in vergelijking van die van andere transportmodaliteiten. Zo benoemt de organisatie dat luchtverkeer boven Rusland al verboden is.

‘Er is een contrast tussen de strenge maatregelen die zijn genomen om de handelsbeperkingen tegen Rusland te versterken in de luchtvaartsector in vergelijking met de spoorsector. En dat is een verassing, gezien de grote rol die Russian Railways heeft gespeeld bij het verplaatsen van Poetins militairen naar de grens met Oekraïne’, stelt de organisatie.

Secretaris-generaal Nick Brooks roept bedrijven die nog samenwerken met Russian Railways op om hier mee te stoppen zolang ‘agressor Poetin aan de macht blijft’. Ook Ukrainian Railways riep spoorwegadministraties in aan Rusland grenzende landen afgelopen maandag al op om de samenwerking met de Russische spoorwegadministratie te beëindigen.

Dienstverlening door Rusland gestopt

RailBridgeCargo, een Nederlandse logistiek dienstverlener, liet weten gestopt te zijn met de dienstverlening door Rusland. ‘De wereld van vandaag vraagt om ethische beslissingen, waarden en acties. Hoewel de sancties tegen Rusland en Belarus op dit moment geen impact hebben op de spoorroute door deze landen, hebben we besloten de dienstverlening niet te ondersteunen zolang de invasie plaatsvindt’, stelt het bedrijf.

‘De belangrijkste reden is dat we geen bijdrage willen leveren aan het maken van winst van de Russische regering als dit betekent dat de levens van families, vrienden en kinderen worden vernietigd. Als bedrijf kunnen we niet wegkijken en daarom hebben we besloten om al onze routes tussen Azië en Europa om te leiden via het zuiden.’

Russian Railways staat op de sanctielijst van zowel de EU als de VS. Het gaat hierbij echter om financiële sancties met betrekking tot de kapitaalmarkt. In de praktijk betekent dit dat het nog steeds mogelijk is om zaken te doen met het Russische bedrijf. Dit was een belangrijke conclusie die werd getrokken in het webinar over de impact van de oorlog op het vrachtvervoer per spoor. Dit was goed nieuws voor velen. Desondanks waren er ook verschillende opmerkingen waarin hier kritisch op werd gereageerd. Het gaat er niet om of je zaken met Russian Railways kan doen, het gaat erom of je nog zaken met Russian Railways wil doen, zeiden verschillende deelnemers.

‘Geen rendabele oplossing’

Het is echter de vraag in hoeverre dit goed mogelijk is. ‘In alle eerlijkheid, dit zijn vrachtstromen die zullen overgaan naar andere modaliteiten’, zei Rien Gulden van KLG Europe. ‘We proberen de route via Turkije te gebruiken. Maar dat is eerlijk gezegd geen rendabele oplossing’, aldus Koubek.

RailBridgeCargo legt uit dat zij hun vracht nu van China naar Istanbul in Turkije vervoeren en vanuit daar naar landen in Centraal Europa. ‘We realiseren ons dat onze beslissing kan zorgen voor minder logistieke kansen. Maar we hebben besloten om niet door te gaan vanwege alle onzekerheden en vooral vanwege de pijnlijke gebeurtenissen die nu plaatsvinden. We hebben besloten om dicht bij onze bedrijfswaarden te blijven’, aldus de logistiek dienstverlener.

Dit artikel verscheen eerder bij zusteruitgave Railfreight.com.

Lees ook:

‘Het is nog mogelijk om zaken te doen met Russian Railways’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

start actie abonnement

Auteur: Majorie van Leijen

Majorie van Leijen is redacteur van SpoorPro.nl en het internationale vakblad voor professionals in het spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.