rail cargo awards 2021

Imago-offensief spoorgoederensector moet hoeveelheid lading verdubbelen

De Nederlandse spoorgoederensector wil in de komende tien jaar de hoeveelheid goederen die over het spoor vervoerd wordt verdubbelen. Een groei van 40 naar 61 miljoen ton. Om deze ambitie te verwezenlijken werd afgelopen maandag in het Spoorwegmuseum de imagocampagne Rail Freight, the Future is Ours gelanceerd. Bij die gelegenheid werden ook de Rail Cargo Awards uitgereikt.

Rail Freight, The Future is Ours is het antwoord van de sector op de oproep van de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat uit 2018 om het imago van het spoorgoederenvervoer te verbeteren en een breder draagvlak te creëren bij de samenleving en bij bedrijven. Bij het platform, dat bestaat uit een website en een promotiecampagne zijn onder meer ProRail, Havenbedrijf Rotterdam, evofenedex en Rail Cargo information Netherlands betrokken. Hiermee wil de spoorgoederensector één geluid laten horen en ambassadeurs uit de hele sector aan het werk zetten voor duurzaam, concurrerend en betrouwbaar goederenvervoer via het spoor.

Connecting Europe Express

Een van de eerste activiteiten is deelname aan de festiviteiten rondom de Connecting Europe Express die op 3 oktober aankomt in Nederland. “We organiseren onder meer een rondetafelgesprek over de Rhine-alpine Corridor”, legt Caroline Koiter, directeur van Rail Cargo Information Netherlands uit. “We vragen alle partijen uit de spoorgoederensector om ambassadeur te worden en het logo van Railfreight, the future is ours op te nemen in hun e-mail handtekening bijvoorbeeld. Maar ook om namens het platform deel te nemen aan uiteenlopende evenementen, zowel binnen als buiten de logistieke sector.”

Naast de promotiecampagne werd maandag ook de Rail Cargo Academy gelanceerd. Hier kunnen studenten en young professionals in de logistieke sector kennis van het spoorgoederenvervoer opdoen. De colleges en masterclasses zullen worden aangeboden door de in de logistieke sector gespecialiseerde uitgeverij Interrojo in samenwerking met initiatiefnemer Rail Cargo information Netherlands.

“Er is in zeer beperkte mate onderwijs over spoorgoederensector. Als leerlingen niet weten wat je doet als sector, sta je al een-nul achter. Daar wilden we iets aan doen”, zegt Koiter. “Vanaf dit najaar starten de eerste masterclasses. We richten ons met de academy zowel op mbo- als hbo-studenten en jong professionals. De cursussen worden zowel in het Nederlands als in het Duits en Engels aangeboden. De website is in de maak en ik verwacht dat we eind oktober, begin november gereed zijn om te starten.”

Rail Cargo Awards

Verder werden in het Spoorwegmuseum in Utrecht voor het eerst de Rail Cargo Awards uitgereikt. De prijs ging voorheen door het leven als verkiezing van de Spoorman of vrouw van het jaar, maar Rail Cargo Information wilde de prijs internationaler maken, een jonger publiek betrekken en daarnaast ook de verladers deel uit laten maken van de verkiezing. Daarom zijn er nu drie categorieën, te weten de Rail Person, Rail Talent en Rail Shipper van 2021.

De Rail Person Award ging naar Eric Nooijen van OOC Terminals (foto midden). “Als er iemand is die verbindingen weet te leggen en op creatieve wijze geniale transportoplossingen weet te bedenken, dan is het Eric,” zegt Koiter. “OOC Terminals heeft dankzij Eric de afgelopen jaren een significante groei gerealiseerd. Niet met standaardlading, maar juist met ladingstromen die lang niet iedere terminal faciliteert vanwege de complexiteit die daarmee gemoeid is.”

Talent

Oscar Vermeij (foto rechts) van New Silk Way Logistics won de Rail Talent of 2021 Award. “Doorgaans komt talent na verloop van een aantal jaren werkervaring bovendrijven”, aldus Koiter. “Echter, bij Oscar Vermeij krijg ik de indruk dat hij een geboren leider is. Dat hij op zo’n jonge leeftijd een zeer verantwoordelijke functie met zoveel kwaliteiten invult, verdient veel respect. Het organiseren van lading via het spoor van en naar China is een relatief nieuwe markt, maar hij heeft zich erin vastgebeten en een puike prestatie neergezet.”

De prijs voor Railshipper of 2021 ging naar Henk Bril (links op de foto) van chemiebedrijf SABIC. “Henk is een lopende encyclopedie als het gaat om veiligheid-gerelateerde zaken op het spoor. Die kennis weet hij als geen ander over te dragen op zowel betrokken partijen in de keten als op omstanders. Hij heeft gevoel voor humor en weet dat vaak te combineren met serieus overleg. Ook weet hij knelpunten zeer goed te analyseren en is hij niet bang om beslissingen te nemen.”

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen.

Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af en 

krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

1 reactie op “Imago-offensief spoorgoederensector moet hoeveelheid lading verdubbelen”

Ron Swart|23.09.21|15:22

Zolang tussen de vervoersmodaliteiten als water, pijpleiding, wegtransport & spoor geen sprake is van een gelijk speelveld blijven dit soort initiatieven, hoe sympathiek ook, een kwestie van water naar de zee dragen. De verbinding over ’t water tussen o.a. Lemmer & Delfzijl, Twente- en Julianakanaal worden ingericht voor vier gestapelde containers & de bijdrage van de schippers is 0,0.
En dan heb ik het nog niet gehad over de nieuwe sluis in IJmuiden waarvoor de belastingbetaler weer opdraait.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.