Shuttle-Rotterdam-Coevorden

Frequentie spoorgoederenpendel Coevorden-Rotterdam verdubbeld tot zes keer per week

Bentheimer Eisenbahn AG gaat de frequentie van zijn goederenpendeltrein tussen Coevorden en de haven van Rotterdam (Maasvlakte en Waalhaven) dit jaar verdubbelen van drie tot zes ritten per week. In het verleden had de shuttle al dezelfde frequentie, maar werd deze door een combinatie van factoren teruggeschroefd.  Nu lijken de omstandigheden optimaal om terug te keren naar de oude situatie.

De Brexit was een belangrijke aanleiding voor de beslissing om de wekelijkse frequentie te verhogen op dit traject. De vraag naar opslagcapaciteit is flink toegenomen als gevolg van grensprocedures. De aan de Nederlands-Duitse grens gepositioneerde Euroterminal beschikt over de nodige capaciteit om in deze nieuwe behoeften te voorzien en bij te dragen aan de distributie van vracht naar het Europese achterland, legt Rob Spierings, Manager Strategic Bussines Development bij moederbedrijf Bentheimer Eisenbahn AG uit.

Bovendien heeft het besluit van Duitsland om in 2021 meer in het spoor te investeren ook gevolgen voor de activiteiten van Euroterminal, omdat deze bij de grens met Duitsland ligt en intensief gebruik maakt van de Duitse infrastructuur. Hierdoor kan het subsidies aanvragen die zijn werking nog meer stimuleren. Deze ontwikkeling is ook van vitaal belang voor de Coevorden-shuttle omdat financiële steun cruciaal is om de frequentie van het project hoog te houden.

Evenwicht met Rotterdam

In de Euroterminal in Coevorden zijn de afgelopen twee jaar tal van investeringen gedaan op het gebied van digitalisering, interoperabiliteit en beveiligingsstandaarden. Naast het intermodale verkeer is de terminal ook klaar om het conventionele goederenvervoer per spoor via zijn faciliteiten te vergroten.

Coevorden-shuttle-route

Route Rotterdam-Coevorden

Toch is volgens Spierings het belangrijkste doel om de import-exportstromen van en naar de Rotterdamse haven in evenwicht te brengen en situaties als het retourneren van lege containers te vermijden. De aanstaande verdubbeling van het aantal verplaatsingen tussen Rotterdam en Coevorden lijkt op een dergelijke ontwikkeling te wijzen.

Op naar Scandinavië

De Euroterminal van Coevorden heeft ook een frequente verbinding met Scandinavië en de Zweedse stad Malmö die drie keer per week rijdt. Vanaf 1 april 2021 krijgt de dienst nog een wekelijkse retourrit en als deze stabiel is, kan deze in de toekomst worden uitgebreid tot vijf ritten.

De uitbreiding naar Scandinavië bewijst de gretigheid in Coevorden om meer corridors aan te leggen. Binnenkort kunnen Polen of zelfs China nieuwe bestemmingen worden op de kaart van de Euroterminal. Alles hangt af van het succes en de veerkracht van de bestaande verbindingen.

Met de toegenomen retourfrequentie zullen de volumes van de shuttle toenemen van 24.000 TEU per jaar tot 48.000 TEU. Bovendien is het goed voor het van de weg halen van ongeveer 24.000 volledige vrachtwagenladingen (FTL’s) en ongeveer 6 miljoen kilometer aan wegtransport. Dit zal de CO2-uitstoot met 9.500 ton per jaar verminderen. Zoals het bedrijf opmerkt, draagt ​​dit bij aan de modal shift, zelfs op kortere afstanden.

Euroterminal-CoevordenKraan met container bij Euroterminal

De shuttle

De Coevorden Shuttle is het resultaat van een samenwerking tussen RSC Rotterdam en de Euroterminal. Uniek in Nederland vanwege het afleggen van een korte afstand per spoor, die anders via het wegvervoer zou worden afgelegd.

De verbinding is geschikt voor ladingeigenaren die containers duurzaam en betrouwbaar willen vervoeren van Noord-Europa naar Rotterdam. Bovendien maakt het ook deel uit van het nationale ‘Joint Corridors Off-Road’-programma dat tot doel heeft de pendeldiensten op te schalen en te optimaliseren, en tegelijkertijd probeert meer verladers aan te trekken van het wegvervoer.

Onbeperkt lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad SpoorPro.nl.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt.

1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Nikos Papatolios

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.