UTLC ERA goederentrein

UTLC ERA test nieuwe spoorgoederencorridor China-Europa

United Transport and Logistics Company (UTLC) en Eurasian Railway Alliance  (ERA) hebben onlangs een proef uitgevoerd waarbij een containertrein tussen China en Europa via de Chinese stad Congqing en Polen reed. Deze testrit werd gedaan in samenwerking met Belintertrans-Germany GmbH (BIT-Germany) and CFTS Liski.

De goederentrein, bestond uit vijftig 40-voets containers, vertrok op 8 december vanuit Chongqing en arriveerde zestien dagen later, op 24 december, op het Slavkov-station in Polen.

BIT-Duitsland voerde het eerste deel van de treinrit uit en UTLC ERA (United Transport and Logistics Company – Eurasian Railway Alliance) vervolgde de reis via Kazachstan, Rusland en Wit-Rusland. Bijzonder aan de testrit was dat de nieuwe dienst Europa binnenkwam via een alternatief grensovergangsstation, dat van Goryn / Udritsk aan de Wit-Russisch-Oekraïense grens.

Route kenmerken

De transittijd van de route van Chongqing naar Slavkov bedroeg zestien dagen, wat aanzienlijk snel is. De samenwerking tussen BIT-Duitsland en CFTS Liski draagt bij aan kortere reistijden omdat de containers niet langer vanwege de omschakeling breed- naar smalspoor tussen Oekraïne en Polen hoeven worden te herladen.

De overgang naar breedspoor vond plaats bij de grensovergang Altynkol / Dostyk in Kazachstan. Van daaruit had de trein nog zeven dagen nodig om in Slavkov aan te komen.

Verwachtingen

De verwachtingen tonen aan dat de lancering van deze alternatieve route door Goryn het meest zal bijdragen aan het Euraziatische transport. Allereerst zorgt het voor snellere transittijden, wat een cruciale voorwaarde is voor hoogwaardige diensten, vooral bij het overbrengen van gevoelige producten. In de tweede plaats zal het andere Europese grensovergangen van het grootste deel van het Euraziatische verkeer lossen. In de praktijk betekent dit minder congestie en meer efficiëntie.

Directeur Alexey Grom van UTLC ERA: “Onze belangrijkste technologische inspanningen zijn gericht op het verkorten van transittijden. Het aangaan van nieuwe grensovergangen en het diversifiëren van toenemende vrachtstromen behoren tot de mogelijke oplossingen. Dergelijke ontwikkelingen kunnen bijdragen aan het bieden van “de noodzakelijke veiligheid voor toekomstige groei van de verkeersvolumes op de route China-Europa en de verbetering van de diensten van UTLC ERA.”

Continuïteit

UTLC ERA kondigde eerder in december aan dat het de mijlpaal van een half miljoen TEU’s voor 2020 te hebben bereikt. Deze volumes zijn met vijftig procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit betekent dat het spoor een stabiele positie aan het verwerven is in het intercontinentale transport.

Lees ook:

Auteur: Nikos Papatolios

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.