Frecciarossa, bron flickr

Italië krijgt toch snelle treinverbinding met Frankrijk

De Italiaanse Senaat heeft een motie afgewezen om de aanleg te blokkeren van een hogesnelheidslijn naar Frankrijk. De verbinding die dwars door de alpen gaat lopen is al 30 jaar onderwerp van discussie in Italië. Onenigheid over het project zorgt voor spanning binnen de Italiaanse coalitie van de Lega en de Vijfsterrenbeweging (M5S), die de motie had ingediend.

De geplande hogesnelheidslijn moet Turijn verbinden met het Franse Lyon, onder meer via een ongeveer 58 kilometer lange tunnel door de Alpen. De M5S vindt dat slecht voor het milieu en betoogt dat het project geldverspilling is. Coalitiepartner Lega denkt daar anders over. Die partij verwacht dat het project voor meer werkgelegenheid zal zorgen. Ook zou het juist milieuvriendelijk zijn om vrachtvervoer via het spoor te laten plaatsvinden.

De Vijfsterrenbeweging is de grootste partij van Italië, maar kreeg in de Senaat geen meerderheid achter zich. Het Hogerhuis stemde met 181 tegen 110 stemmen tegen de motie. Naast de Lega waren ook meerdere oppositiepartijen tegen.

Milieu

Volgens de M5S is de voltooiing van de treinverbinding een aanslag op het milieu en kan het geld beter worden benut om het bestaande spoorwegnet in Italië te verbeteren. De rechts-nationalistische Lega ziet in de investering een kans om banen te scheppen en economische groei te stimuleren. Bovendien wordt het milieu juist ontlast door de nieuwe spoorverbinding ook te gebruiken voor het vrachtvervoer..

Premier Conte zei vorige maand dat de aanleg met financiële hulp van Brussel en Parijs minder duur voor Italië wordt en dat het meer zal kosten om de bouw te blokkeren dan het infrastructurele project af te maken.

Bron: ANP

Lees ook:

Onderwerpen: , ,

Auteur: Paul van den Bogaard

Paul van den Bogaard is redacteur van SpoorPro.

2 reacties op “Italië krijgt toch snelle treinverbinding met Frankrijk”

kees boer|08.08.19|17:45

Ik zie het bezwaar niet in,daarnaast zou tussen die twee landen de verbinding via Brig,Lausanne en Dijon moeten worden opgewaardeerd

Pat Rick|09.08.19|11:00

Bezwaren zijn vooral electoraal gedreven: Vijfsterren denkt dat mensen liever niet zo veel geld willen investeren, en zeker niet in het noorden van het land waar ze toch geen Legastemmers kunnen winnen.

Italie heeft wel perspectief nodig om grote stappen vooruit te maken. Men moet verder kijken dan verkiezingen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.